|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KVY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kvalitativní výzkum - S19
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Kvalitativní výzkum
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je zaměřen na teoretické a praktické zvládnutí kvalitativní výzkumné strategie. V kurzu bude objasněna logika kvalitativního výzkumu, jeho možnosti a limity, principy přípravy a realizace - v "opozici" k výzkumu kvantitativnímu. Specifická pozornost je věnována metodám uplatňovaným v diferencovaných typech kvalitativního výzkumu. Přístupy a metody jsou vysvětlovány a demonstrovány na příkladech konkrétních empirických studií a procvičovány na vlastních výzkumných úlohách studentů a studentek.
Cíl: Studující si osvojí znalosti z oboru kvalitativní metodologie, porozumí kvalitativnímu výzkumnému paradigmatu a možnostem jeho užití. Dokáží aplikovat získané znalosti na řešení náročnějších výzkumných úloh, zhodnotit adekvátní strategii, posoudit validitu, reliabilitu a možnosti zobecnění sociologické informace. Dovedou vytvořit plán výzkumu - navrhnout typ kvalitativního výzkumu a metody získávání dat korespondující s formulovanými výzkumnými otázkami.
|
Požadavky na studenta
|
Kromě účasti ve výuce je požadována četba odborných textů v českém a cizím jazyce (100ts/50ts). Studující postupně zpracují jednotlivé části výzkumného projektu, které minimálně jednou během semestru prezentují ve cvičení. V závěru kurzu finalizují část projektu obsahující argumentaci volby tématu výzkumu, teoretické rámování, výzkumné otázky, návrh typu a metod výzkumu a organizace získávání dat (v rozsahu 5ns), která bude podkladem ke kolokviu.
Studium literatury (povinná literatura):
BABBIE, E. R.: The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publ. Comp., 2013
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
MIOVSKÝ, M.: Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
PUNCH, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015.
SILVERMAN, D.: Qualitative Research. London: SAGE, 2016.
STRAUSS, A. L., CORBIN, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999.
Doporučená literatura
ATKINSON, P.: For Ethnography. London: SAGE, 2015.
DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. (eds.): The SAGE Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: SAGE, 2017.
TRAVERS, M.: Qualitative Research through Case Studies. London: SAGE, 2001.
|
Obsah
|
1. Principy rozlišující kvalitativní a kvantitativní výzkum. Možnosti a limity strategií, kritéria hodnocení.
2. Teoretický (paradigmatický) rámec pro volbu výzkumného přístupu.
3. Kvalitativní výzkum jako cesta k porozumění studovaným problémům či populaci.
4. Návrh kvalitativního výzkumu (výzkumný projekt).
5. Výzkumná oblast, téma, výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu.
6. Konceptuální rámec, role teorie v kvalitativním výzkumu.
7. Analytický indukční model - úvodní charakteristika.
8-9. Základní typy kvalitativního výzkumu.
10. Metody vytváření vzorku v kvalitativním výzkumu.
11. Metody získávání kvalitativních dat.
12. Metody zpracování kvalitativních dat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha: Grada.
-
Základní:
HENDL, J. (2016). Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace.. Praha: Portál.
-
Základní:
SILVERMAN, D. (2016). Qualitative Research.. London: SAGE.
-
Základní:
BABBIE, E. R. (201). The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publ. Comp., 2013.
-
Základní:
PUNCH, K. F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu.. Praha: Portál.
-
Základní:
STRAUSS, A. L., CORBIN, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu.. Boskovice: Albert.
-
Doporučená:
ATKINSON, P. (2015). For Ethnography.. London: SAGE.
-
Doporučená:
TRAVERS, M. (2001). Qualitative Research through Case Studies.. London: SAGE.
-
Doporučená:
DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. (eds.). (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research.. Thousand Oaks: SAGE.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující si osvojí znalosti z oboru kvalitativní metodologie, porozumí kvalitativnímu výzkumnému para-digmatu a možnostem jeho užití. Dokáží aplikovat získané znalosti na řešení náročnějších výzkumných úloh, zhodnotit adekvátní strategii, posoudit validitu, reliabilitu a možnosti zobecnění sociologické informace. Dovedou vytvořit plán výzkumu - navrhnout typ kvalitativního výzkumu a metody získávání dat korespondující s formulovanými výzkumnými otázkami. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|