|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KKOZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KKOZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikace s osobami se zdrav. p. RV20
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Komunikace s osobami se zdravotním postižením RV20
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
12
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
8 / 10
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V disciplíně budou studentům představeny osoby se zdravotním postižením, které jsou nositeli specifických potřeb individuálních i sociálních. Bude osvětlena základní charakteristika jednotlivých základních skupin zdravotních postižení, omezení, ale i potenciály, které svým nositelům přináší. Seminární složka disciplíny bude věnována tréninku komunikace s osobami se zdravotním postižením. Tyto dovednosti mohou studenti využít při setkání či při práci s osobami se zdravotním postižením v různých pomáhajících profesích. Disciplína se zaměřuje na uplatnění znalostí a dovedností ve školském prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná prezenční účast na 75% výuky, aktivní účast ve výuce.
Vypracování korespondenčního úkolu v době mezi semináři.
Zpracování písemné práce - projekt aplikace získaných poznatků do praxe školského zařízení se zohledněním specifik komunikace a limitů vybrané cílové skupiny - rozsah 5 normostran. Student se může zaměřit na jedno vybrané zdravotní postižení. Smyslem textu je návrh zlepšení podmínek pro vzdělávání lidí se zdravotním postižením.
Použité zdroje musí být řádně odkázány.
Úkol bude podroben antiplagové kontrole.
Studenti s předem omluvenou absencí v rozsahu maximálně 50 % výuky vypracují a v zadaných termínech odevzdají 5 korespondenčních úkolů zadaných v Moodle.
|
Obsah
|
1. Disability studies, zdravotní postižení, typy, sociální souvislosti.
2. Historické, společenské, politické a kulturní souvislosti zdravotního postižení.
3. Zrakové postižení, komunikace s osobami se zrakovým postižením.
4. Sluchové postižení, komunikace s osobami se sluchovým postižením.
5. Psychické postižení, komunikace s osobami s psychickým postižením.
6. Mentální postižení a demence, komunikace s osobami s mentálním postižením či s demencí.
7. Postižení motoriky, komunikace s osobami s pohybovým postižením.
8. Postižení řeči, komunikace s osobami s postižením řeči.
9. Těžká a infaustní onemocnění, komunikace s osobami s život ohrožujícím onemocněním.
10. Síť sociální pomoci pro osoby se zdravotním postižením v ČR, komprehenzivní rehabilitace.
11. Osoby se zdravotním postižením jako objekty a subjekty působení pomáhajících profesí.
12. Shrnutí kursu, aplikace poznatků do praxe pomáhajících profesní, diskuse.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slowik, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Základní:
Osoby se zdravotním postižením v sociologickém výzkumu
(Klimentová, Eva.)
-
Doporučená:
Matoušek, O. a kol. Sociální práce v praxi-specifika různých cílových skupina a práce s nimi. Praha:Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
Doporučená:
STUCHLÍK, Jan. (2001) Asertivní komunitní léčba a case management. Praha: Fokus..
-
Doporučená:
SIROVÁTKA, Tomáš et al. (2002) Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno: MU FSS & Georgetown..
-
Doporučená:
KRHUTOVÁ, Lenka. (2013) Úvod do disability studies. Ostrava: OU..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Bez předpokladů. |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|