|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / HIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
HIN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hinduismus - R19
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Hinduismus
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je úvodem do problematiky studia indických tradic, primárně hinduismu. Studenti se seznámí s dějinami indických náboženských tradic - vedle hinduismu také džinismu a sikhismu.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz bude ukončen ústním pohovorem nad příslušnými tématy kurzu.
|
Obsah
|
- Úvodní hodina: o cíl kurzu, požadavky na zakončení; základní schéma historie a šíření hinduismu
- Objevení hinduismu na Západě a konstrukce hinduismu - význam indologie a indického koloniálního panství na "vytvoření" hinduismu, postkoloniální kritika textualismu a homogenizace kultury, význam reformního neohinduismu na západní pojetí hinduismu a na moderní hinduismus v Indii
- Mohenžodáro, Harappa, příchod Arijů do Indie, společné indoevropské prvky
- Kosmologie a kosmogonie: védy, purány
- Asketická hnutí, áranjaky, upanišady a základy indické filozofie
- Uspořádání života: varnaášramadharma, kastovní systém, etika
- Jóga a tantra
- Bhaktická hnutí, nejvýznačnější božstva a jejich zobrazování
- Hinduistické chrámy a architektura
- Džinismus a sikhismus
- Hinduismus dnes - hinduismus a politika, hnutí za samostatnost Indie, vznik Indie a sekularismus, Indický národní kongres versus BJP, hinduistický nacionalismus (RSS), hinduttva
- Hinduismus dnes - globální guruové, transnacionální hnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Silvie Kotherová, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Silvie Kotherová, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Knipe, D. Hinduismus. Praha, 1993.
-
Základní:
Zbavitel, D. Hinduismus a jeho cesty k dokonalosti. Praha, 1993.
-
Základní:
Preinhaelterová, H. Hinduista od zrození do zrození. Praha, 1997.
-
Základní:
Werner, K. Mal??á encyklopedie hinduismu. Brno, 1996.
-
Doporučená:
Lužný, D. Indická etika. In Dejiny etiky I (starovek a?? za??iatok novoveku). Prešov, 2003.
-
Doporučená:
Lužný, D. Tolerance Matky Indie. In Anthropos. Bratislava, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Po absolvování kurzu budou studenti schopni vyložit dějiny hinduismu, jeho nauku a praxi, a identifikovat a popsat hlavní hinduistická božstva (mužská i ženská). Studenti si osvojí znalost hlavních hinduistických literárních památek od védských sbírek, přes upanišady k vybraným dharmašástrám a také znalost hinduistické mytologie (základní děj a postavy z Bhagavadgíty, Mahábháraty a Rámajány). Studenti budou znát jednotlivé mytologie spojené s nejvýznačnějšími bohy a bohyněmi. Studenti budou také schopni identifikovat a kriticky reflektovat etnocentrismus vzápadních představách o hinduismu. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Ústní zkouška
- Písemný test
|
|
|
|