|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRS / VJSPV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRS
/
VJSPV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývoj španělského jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na vývoj zvukového, morfologického a syntaktického plánu lidové latiny mluvené na území dnešního Španělska, tzv. romances, staré kastilštiny a moderní španělštiny. Předmět je také věnován základní historickým, politickým a kulturním procesům, které spoluvytvářely podmínky jazykového vývoje na území Španělska se zvláštním zřetelem k jazykovému kontaktu.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečná písemná zkouška, četba úryvků z povinné četby cca. 200 stran, praktická cvičení, účast na výuce.
|
Obsah
|
1) Příčiny, typologie a důsledky jazykových změn. Vymezení pojmů jazykový substrát, adstrát a superstrát. Metody a omezení diachronní lingvistiky.
2) Periodizace vývoje latiny, varianty latiny s důrazem na rozdíly mezi mluvenou a spisovnou formou. Fonologický plán latiny. Povaha latinského přízvuku.
3) Historický kontext utváření lidové latiny, románštin na Pyrenejském poloostrově a kastilštiny (předřímské osídlení Hispánie, romanizace, germánské vpády, období muslimské nadvlády, rekonkvista, migrace, jazykový kontakt na Pyrenejském poloostrově, imperiální expanze Kastílie atd.)
4) Vývoj vokálů od lidové latiny po moderní španělštinu: zánik vokalické kvantity, zánik latinských diftongů a hiátu, vznik nových diftongů, zavírání vokálů vlivem jodu a wau, kastilská přehláska, apokopa koncového -e ve staré kastilštině.
5) Palatalizace konsonantů na začátku slabiky vlivem palatálních vokálů a jodu. Palatalizace konsonantů ve vnitřních konsonantických skupinách. Vývoj konsonantů staré kastilštiny v 15.-17. století v Kastilii a v západní Andalusii s důsledky pro vznik současných dialektů.
6) Lenizace a její vliv na původní latinské znělé, neznělé a geminované konsonanty. Vývoj dalších vnitřních konsonantických skupin (asimilace/degeminace, disimilace atd.).
7) Vývoj latinských počátečních konsonantů a konsonantických skupin. Vývoj koncových konsonantů
8) Diachronní morfologie: zánik latinské deklinace u substantiv, adjektiv a zájmen a jeho příčiny. Nahrazení deklinace předložkami a pevným slovním pořádkem.
9) Diachronní morfologie: vývoj latinské konjugace, kontinuita, transformace, vznik složených slovesných časů, perifrastické pasivum, vznik nových nepravidelností u sloves.
10) Vývoj zájmen, sociolingvistické aspekty užití zájmen tú/vos (vosotros)/vuestra merced (usted) ve středověku a v novověku, vznik tzv. vosea. Vznik a užití členu s důrazem na jeho historické rozdíly.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Torrens, M. J. Evolución e historia de la lengua espanola (2a ed. actualizada). Madrid. 2018.
-
Rozšiřující:
Menéndez Pidal, R. Manual de gramatica histórica espanola. Madrid. 1968.
-
Doporučená:
Penny, R. Gramática histórica del espanol. Barcelona. 2014.
-
Doporučená:
Zavadil, B. Historia de la lengua espanola: introducción a la etimología. Praha. 2015.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
112.5
|
Příprava na zkoušku
|
12.5
|
Celkem
|
150.0
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Žádné. |
Získané způsobilosti |
Žádné. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|