|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRS / SPAKV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRS
/
SPAKV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Španělština na americkém kontinentě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na fonetické, morfologické, syntaktické a lexikální charakteristiky variet španělštiny na americkém kontinentě a na současnou jazykovou situaci jednotlivých latinskoamerických zemí.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná zkouška, prezentace, aktivní účast na seminářích, četba odborné literatury cca. 200 stran.
|
Obsah
|
1. Španělština na čtyřech kontinentech a vývoj konceptu pluricentrické normy. Španělština ve Španělsku, na americkém kontinentě, na Filipínách a v Rovníkové Guinei - hlavní společné rysy a rozdíly.
2. Hlavní zdroje americké španělštiny a vývojové teorie o jejím vzniku. Fenomén jazykového kontaktu. Pojem amerikanismu, vývoj a možnosti definice.
3. Jazykové atlasy a další projekty výzkumu španělštiny na americkém kontinentě.
4. Dialektální zóny: minulé a současné názory na jejich vymezení. Hlavní rysy americké španělštiny.
5. Mexická španělština. Hlavní rysy, vnitřní rozdíly.
6. Karibská španělština. Koncept atlantské španělštiny a společné rysy s kanárskou španělštinou. Hlavní společné rysy a rozdíly kubánské, portorické a dominikánské španělštiny.
7. Středoamerická španělština. Hlavní společné rysy a rozdíly španělštiny v Guatemale, Hondurasu, Salvadoru, Nikarague, Kostarice a Panamě.
8. Španělština ve Venezuele a Kolumbii.
9. Andská španělština. Hlavní společné rysy a rozdíly ekvádorské, peruánské a bolivijské španělštiny.
10. Laplatská španělština. Hlavní společné rysy a rozdíly argentinské, uruguayské a paraguayské španělštiny.
11. Chilská španělština.
12. Španělština v USA a fenomén Spanglish.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály v moodlu.
Studijní literatura:
Povinná:
Alvar, Manuel (dir.): Manual de dialectología hispánica. El Espa?ol de América. Barcelona: Ariel, 1996.
Černý, Jiří: El espa?ol hablado en América. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
Doporučená
Aleza Izquierdo, Milagros; Enguita Utrilla, José María (coord.): La lengua espa?ola en América: Normas y usos actuales. Val?ncia: Universitat de Val?ncia, 2010.
Čermák, Petr: "Norma současné španělštiny a její kodifikace." Časopis pro moderní filologii 94, 2012, 99-110.
Frago Gracia, Juan Antonio: Historia del espa?ol de América. Madrid: Gredos, 1999.
García Mouton, Pilar: "Sobre geografía lingüística del espa?ol de América," RFE 72, 1992, 699-713.
Lipski, John M.: El espa?ol de América. Madrid: Cátedra, 1996.
Montes Giraldo, José Joaquín: Dialectología general e hispanoamericana: Orientación teórica, metodológica y bibliográfica. 3., přepr., opr. a rozš. vyd. Santafé de Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 1995.
Palacios, Azucena (ed.): El espa?ol en América: Contactos lingüísticos en Hispanoamérica. Barcelona: Ariel, 2009.
Real Academia Espa?ola: Nueva gramática de la lengua espa?ola: Fonética y fonología. Madrid: Espasa-Calpe, 2011.
Seco, Manuel; Salvador, Gregorio (coord.): La lengua espa?ola, hoy. Madrid: Fundación March, 1995.
Zamora Munné, Juan Clemente; Guitart, Jorge M.: Dialectología hispanoamericana: teoría-descripción-historia. 2., rev. vyd. Salamanca: Colegio de Espa?a, 1988.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. Mgr. Lenka Zajícová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Brenda Berenice Larios Loza, M.A. (100%),
prof. Mgr. Lenka Zajícová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Brenda Berenice Larios Loza, M.A. (100%),
prof. Mgr. Lenka Zajícová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Semestrální práce
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Účast na výuce
|
25
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Žádné. |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce (statická, dynamická)
- Poslech
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Písemná zkouška
- Analýza výkonů studenta
- Systematické pozorování studenta
|
|
|
|