|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRS / IJLMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRS
/
IJLMV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Indiánské jazyky Latinské Ameriky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KRS/IJLAN a KRS/IJLAV a KRS/IJLMN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je rozšířit znalosti o jazykové rozmanitosti Latinské Ameriky, vlivech indiánských jazyků na podobu místních variant španělštiny a prohloubení znalostí lingvistické teorie díky kurzorickému seznámení s typologicky zcela odlišnými jazyky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Dějiny studia indiánských jazyků. Možnosti klasifikace. Nejvýznamnější jazykové rodiny. Současná situace, zákony o indiánských jazycích v jednotlivých LA zemích, bilingvní vzdělávání, problematika vytváření spisovné normy v indiánských jazycích.
2. Mezoamerické jazykové rodiny. Dějiny výzkumu mezoamerických jazykových rodin. Mezoamerická literární tradice. Indiánské jazyky v dnešním Mexiku.
3. Uto-aztécké jazyky. Klasifikace, současná situace. Fonologické, morfologické a syntaktické rysy uto-aztéckých jazyků. Dialektologie náhuatlu. Příklady náhuatlu.
4. Jazyky oto-mangue. Klasifikace, současná situace. Fonologické, morfologické a syntaktické rysy jazyků oto-mangue. Příklady jazyka otomí.
5. Jazyky mixe-zoque a ostatní menší mezoamerické jazykové rodiny: totonaco, tarasco, cuitlateco, tequistlateco. Klasifikace, současná situace. Fonologické, morfologické a syntaktické rysy jazyků mixe-zoque. Příklady jazyka zoque.
6. Mayské jazyky. Minulost a současnost mayských jazyků, literární tradice. Klasifikace, dialektologie mayských jazyků. Příklady jazyků kaqchikel a k'iche'.
7. Jazykové rodiny Střední Ameriky: xinca, lenca, misumalpa, chibcha. Klasifikace, současná situace. Příklady jazyků bocotá, rama, ngöbere, kuna.
8. Arawacká a karibská jazyková rodina. Klasifikace, současná situace.
9. Ostatní jazykové rodiny Karibské oblasti, Venezuely a Kolumbie. Emberá, waunan, kamsá.
10. Jazyky andské oblasti. Kečujština a aimarština Klasifikace, dialektologie.
11. Tupijská jazyková rodina. Paraguayské guaraní. Jazykové rodiny Brazílie.
12. Indiánské jazyky v Chile. Mapudungu. Minulost a současnost jazykové komunity. Ostatní jazykové rodiny Jižního kužele. Jazyky Gran Chaka a Ohňové země.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LIGORRED, Francesc. Lenguas indígenas de México y Centroamérica: De los jeroglíficos al siglo XXI. Madrid: MAPFRE, 1992.
-
Základní:
Vrhel, František. Úvod do studia nativních jazyků Iberoameriky. Praha, 1976.
-
Rozšiřující:
CARVAJAL CARVAJAL, Juan, Arturo HERNÁNDEZ SALLÉS, Nelly RAMOS PIZARRO. Diccionario ilustrado aymara - espa?ol - inglés. Santiago: Pehuén; Maitén, 2001.
-
Rozšiřující:
SALAS, Adalberto. El mapuche o Araucano: fonología, gramática y antología de cuentos. Madrid: Mapfre, 1992.
-
Rozšiřující:
ORTIZ RESCANIERE, Alejandro. El quechua y el aymará. Madrid: Mapfre, 1992.
-
Rozšiřující:
CONSTENLA UMA?A, Adolfo. Las lenguas del área intermedia: Introducción a su estudio areal. San José: Universidad de Costa Rica, 1991.
-
Rozšiřující:
Suárez, Jorge A. Las lenguas indígenas mesoamericanas. México, 1995.
-
Rozšiřující:
GONZÁLEZ DE PÉREZ, María Stella (ed.). Lenguas indígenas de Colombia: Una visión descriptiva. Santafé de Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 2000.
-
Rozšiřující:
DIETRICH, Wolf. Lingüística amerindia sudamericana. Münster, 2012.
-
Rozšiřující:
GARCÍA EUDOCIA, José Nicanor. Ma tikamanaltikaj nauatl: Hablemos náhuatl. México: Ed. del Autor, 2008.
-
Rozšiřující:
MOSONYI, Esteban Emilio, Jorge Carlos MOSONYI. Manual de lenguas indígenas de Venezuela. Caracas: Fundación Biggott, 2000.
-
Rozšiřující:
HERNÁNDEZ SALLÉS, Arturo a Nelly RAMOS PIZARRO. Mapuche: Lengua y cultura. Mapudungun - espa?ol - inglés. Santiago: Pehuén; Maitén, 2002.
-
Rozšiřující:
The Archive of the Indigenous Languages of Latin America
(AILLA)
-
Rozšiřující:
Adelaar, W.; Muysken, Pieter. The languages of the Andes. Cambridge, 2004.
-
Doporučená:
FABRE, Alain. Diccionario etnolingüístico y guía bibliográfica de los pueblos indígenas sudamericanos.
-
Doporučená:
Meliá, Bartomeu; Luis Farré a Alofonso Pérez. El Guaraní a su alcance. Asunción, 1992.
-
Doporučená:
Guasch, Antonio. El idioma guaraní: Gramática y antología de prosa y verso.. Asunción, 1996.
-
Doporučená:
GRENOBLE, Lenore A., a Lindsay J. WHALEY (eds.). Endangered Languages: Current Issues and future prospects. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
-
Doporučená:
SIL INTERNATIONAL. Ethnologue: Languages of the World. 2012.
-
Doporučená:
ORTIZ, Diego, Domingo AGUILERA y Elda MARECOS. Hablemos el guaraní: Curso completo en cuatro niveles para extranjeros. Asunción: CEPAG, 1995.
-
Doporučená:
INSTITUTO NACIONAL DE LENGUAS INDÍGENAS. 2012.
-
Doporučená:
AIKHENVALD, Alexandra Y. Language Contact in Amazonia. Oxford: Oxford University Press, 2010.
-
Doporučená:
AIKHENVALD, Alexandra Y. Languages of the Amazon. Oxford: Oxford University Press, 2012.
-
Doporučená:
CALVO PÉREZ, Julio (ed.). Teoría y práctica del contacto: el espa?ol de América en el candelero. Madrid / Frankfurt a.M.: Iberoamericana / Vervuert, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
25
|
Semestrální práce
|
60
|
Domácí příprava na výuku
|
65
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Žádné. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají znalosti o jazykové pestrosti Latinské Ameriky, vlivech indiánských jazyků na podobu místních variant španělštiny a prohloubí si znalosti lingvistické teorie díky kurzorickému seznámení s typologicky zcela odlišnými jazyky. |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|