|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRS / IJLAV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRS
/
IJLAV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do indiánských jazyků Latinské Am.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do indiánských jazyků Latinské Ameriky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KRS/IJLMN a KRS/IJLMV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je rozšířit znalosti o jazykové rozmanitosti Latinské Ameriky, současné jazykové situaci a postavení indiánských jazyků a jazykové politice ve vztahu k nim v zemích Latinské Ameriky, jakož i o vlivech indiánských jazyků na podobu místních variant španělštiny. Student se též seznámí se základními fonetickými, gramatickými a lexikálními rysy nejvýznamnějších indiánských jazyků.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Indiánské jazyky a jejich současné postavení. Výzkum indiánských jazyků a jeho místo v lingvistice a hispanistice. Možnosti klasifikace indiánských jazyků.
2. Vlivy indiánských jazyků na španělštinu obecnou a na varianty španělštiny v hispanoamerických zemích v rovině fonetické, gramatické a lexikální.
3. Současná jazyková situace v LA zemích.
4. Legislativa týkající se indiánských jazyků v LA zemích.
5. Bilingvní interkulturní vzdělávání v LA zemích a problematika vytváření spisovné normy v indiánských jazycích.
6. Nejvýznamnější jazykové rodiny a jazyky na LA kontinentě.
7. Mezoamerické jazykové rodiny a nejvýznamnější jazyky. Indiánské jazyky v dnešním Mexiku.
8. Náhuatl. Minulost a současnost náhuatlu, literární tradice, varianty. Úvod do fonetiky, gramatiky a lexika náhuatlu.
9. Mayské jazyky. Minulost a současnost mayských jazyků. Úvod do fonetiky, gramatiky a lexika yukatánské mayštiny.
10. Jazyky andské jazykové oblasti. Úvod do fonetiky, gramatiky a lexika kečujštiny.
11. Tupijská jazyková rodina. Úvod do fonetiky, gramatiky a lexika guaraní.
12. Indiánské jazyky v Chile. Úvod do fonetiky, gramatiky a lexika mapučtiny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály v moodlu.
Studijní literatura:
Základní:
LIGORRED, Francesc: Lenguas indígenas de México y Centroamérica. Madrid: MAPFRE, 1992.
GARCÍA EUDOCIA, José Nicanor: Ma tikamanaltikaj nauatl: Hablemos náhuatl. 2.? ed. México: El Autor, 2008.
HERNÁNDEZ SALLÉS, Arturo a Nelly RAMOS PIZARRO: Mapuche: Lengua y cultura. Mapudungun - espa?ol - inglés. 4. vyd., opr. a rozš. Santiago: Pehuén; Maitén, 2002.
ORTIZ, Diego, Domingo AGUILERA y Elda MARECOS: Hablemos el guaraní: Curso completo en cuatro niveles para extranjeros. 4 vols. Asunción: CEPAG, 1991-1995.
ORTIZ RESCANIERE, Alejandro: El quechua y el aymará. Madrid: Mapfre, 1992.
SALAS, Adalberto: El mapuche o araucano: fonología, gramática y antología de cuentos. Madrid: Mapfre, 1992.
Rozšiřující:
ADELAAR, Wilhelm; MUYSKEN, Pieter. The languages of the Andes. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
INSTITUTO NACIONAL DE LENGUAS INDÍGENAS, http://www.inali.gob.mx [2011-]
SUÁREZ, Jorge A. Las lenguas indígenas mesoamericanas. México: CIESAS; 1995.
VRHEL, František. Úvod do studia nativních jazyků Iberoameriky. Praha: SPN, 1976.
PALACIOS, Azucena (ed.): El espa?ol en América: Contactos lingüísticos en Hispanoamérica. Barcelona: Ariel, 2009.
FABRE, Alain: Diccionario etnolingüístico y guía bibliográfica de los pueblos indígenas sudamericanos. .
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LIGORRED, Francesc. Lenguas indígenas de México y Centroamérica: De los jeroglíficos al siglo XXI. Madrid: MAPFRE, 1992.
-
Základní:
Vrhel, František. Úvod do studia nativních jazyků Iberoameriky. Praha, 1976.
-
Rozšiřující:
CARVAJAL CARVAJAL, Juan, Arturo HERNÁNDEZ SALLÉS, Nelly RAMOS PIZARRO. Diccionario ilustrado aymara - espa?ol - inglés. Santiago: Pehuén; Maitén, 2001.
-
Rozšiřující:
SALAS, Adalberto. El mapuche o Araucano: fonología, gramática y antología de cuentos. Madrid: Mapfre, 1992.
-
Rozšiřující:
ORTIZ RESCANIERE, Alejandro. El quechua y el aymará. Madrid: Mapfre, 1992.
-
Rozšiřující:
Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost. Praha, 1997.
-
Rozšiřující:
CONSTENLA UMA?A, Adolfo. Las lenguas del área intermedia: Introducción a su estudio areal. San José: Universidad de Costa Rica, 1991.
-
Rozšiřující:
Suárez, Jorge A. Las lenguas indígenas mesoamericanas. México, 1995.
-
Rozšiřující:
GONZÁLEZ DE PÉREZ, María Stella (ed.). Lenguas indígenas de Colombia: Una visión descriptiva. Santafé de Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 2000.
-
Rozšiřující:
DIETRICH, Wolf. Lingüística amerindia sudamericana. Münster, 2012.
-
Rozšiřující:
GARCÍA EUDOCIA, José Nicanor. Ma tikamanaltikaj nauatl: Hablemos náhuatl. México: Ed. del Autor, 2008.
-
Rozšiřující:
MOSONYI, Esteban Emilio, Jorge Carlos MOSONYI. Manual de lenguas indígenas de Venezuela. Caracas: Fundación Biggott, 2000.
-
Rozšiřující:
HERNÁNDEZ SALLÉS, Arturo a Nelly RAMOS PIZARRO. Mapuche: Lengua y cultura. Mapudungun - espa?ol - inglés. Santiago: Pehuén; Maitén, 2002.
-
Rozšiřující:
The Archive of the Indigenous Languages of Latin America
(AILLA)
-
Rozšiřující:
Adelaar, W.; Muysken, Pieter. The languages of the Andes. Cambridge, 2004.
-
Rozšiřující:
Vrhel, František. Základy etnolingvistiky. Praha, 1981.
-
Doporučená:
FABRE, Alain. Diccionario etnolingüístico y guía bibliográfica de los pueblos indígenas sudamericanos.
-
Doporučená:
Meliá, Bartomeu; Luis Farré a Alofonso Pérez. El Guaraní a su alcance. Asunción, 1992.
-
Doporučená:
Guasch, Antonio. El idioma guaraní: Gramática y antología de prosa y verso.. Asunción, 1996.
-
Doporučená:
GRENOBLE, Lenore A., a Lindsay J. WHALEY (eds.). Endangered Languages: Current Issues and future prospects. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
-
Doporučená:
SIL INTERNATIONAL. Ethnologue: Languages of the World. 2012.
-
Doporučená:
ORTIZ, Diego, Domingo AGUILERA y Elda MARECOS. Hablemos el guaraní: Curso completo en cuatro niveles para extranjeros. Asunción: CEPAG, 1995.
-
Doporučená:
INSTITUTO NACIONAL DE LENGUAS INDÍGENAS. 2012.
-
Doporučená:
AIKHENVALD, Alexandra Y. Language Contact in Amazonia. Oxford: Oxford University Press, 2010.
-
Doporučená:
AIKHENVALD, Alexandra Y. Languages of the Amazon. Oxford: Oxford University Press, 2012.
-
Doporučená:
Fabre, Alain. Manual de las lenguas indígenas sudamericanas. München-Newcastle, 1998.
-
Doporučená:
CALVO PÉREZ, Julio (ed.). Teoría y práctica del contacto: el espa?ol de América en el candelero. Madrid / Frankfurt a.M.: Iberoamericana / Vervuert, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
65
|
Semestrální práce
|
60
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Žádné. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají znalosti o jazykové pestrosti Latinské Ameriky, vlivech indiánských jazyků na podobu místních variant španělštiny a prohloubí si znalosti lingvistické teorie díky kurzorickému seznámení s typologicky zcela odlišnými jazyky. |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|