|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRI / UL1B
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRI
/
UL1B
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do italské literatury a kultury 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
21 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s kulturním a literárním vývojem Itálie od antiky po 19. století.
Rozvíjet u studentů interpretační schopnosti v literatuře a výtvarném umění.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky splnění předmětu
Na začátku studenti napíší zprávu, jaký je jejich vztah k literatuře a italské kultuře. Zajímají mě tato témata:
- (jen italštináři) Proč jste si vybrali ke studiu italštinu?
- jaký je Váš vztah k četbě knih a literatuře? Co čtete, jak často, co nikdy nečtete, kdo Vás k četbě přivedl, kdo Vás odradil.
- jak byla vyučována literatura na střední škole, kterou jste navštěvovali
- o kterých italských spisovatelích jste se ve škole učili
Pokud to počet zapsaných studentů dovolí, rozdělím mezi studenty i témata na krátké referáty.
Předmět je zakončený zkouškou. U zkoušky student prokáže znalost italských dějin minimálně v rozsahu příručky dr. Šebelové, obsahu hodin a výše zmíněných soborů o antice a středověku (vč. internetových odkazů).
|
Obsah
|
Předmět je úvodem k italské historii, kultuře a literatuře od antiky (tedy kultuře na italském území) až po práh renesance (konec 14. století). Kromě obecného představení historie a kultury dané epochy jsou vybráni reprezentativní autoři a díla, kterým se budeme věnovat podrobně - bude to několik zpěvů z Dantovy Božské komedie, několik Petrarkových básní a také několik příkladů z oblasti výtvarného umění - např. Giottovy fresky a nejvýznamnější středověké baziliky.
I když čeští studenti mají většinou představu, že středověk je odtažité, temné období, pokusím se Vás přesvědčit, že tomu tak není a že tato epocha vyprodukovala nádherná díla lidského umu, fantazie a intelektu.
Předmět nevyžaduje předchozí znalosti italské historie nebo italského jazyka. Všechny texty jsou v češtině.
Veškeré materiály ke studiu jsou umístěny v Moodlu. Jakousi kostrou našeho předmětu jsou moje poznámky k přednáškám rozdělené do souborů "Antika" a "Středověk přehled". Považujte je opravdu jen za jakési záchytné body a inspiraci k dalšímu studiu. V souborech jsou odkazy k dalším zdrojům (články na internetu, mapy, obrazové materiály), které si rovněž prostudujte.
K historii daného období máte v Moodlu nahrány příručky k dějinám Itálie od Giuliana Procacciho (podrobnější dějiny) a Zuzany Šebelové (nezbytné minimum pro orientaci).
Program:
Antika - historie, kultura, literatura
Středověká společnost - mentalita, hodnoty, představy, civilizační úroveň
Itálie v době raného středověku, umění na dvoře císaře Theodorika
Itálie v době rozvoje měst, spory císařů a papežů, románské umění
Středověká literatura - formy, žánry, témata
Dante Alighieri - podrobná četba a interpretace vybraných zpěvů z Pekla
14. století - století krize a přechodu k renesanci
Francesco Petrarca - četba a interpretace vybraných básní
Gotické umění
Pokud bude dostatek času, začneme se věnovat i renesanci.
Rozšiřující četba v češtině
F. De Sanctis, Dějiny italské literatury, SNKLHU, Praha 1959 (Centro italiano, Zbrojnice).
V. Macura (ed.), Slovník světových literárních děl, Odeon, Praha 1989 (Zbrojnice).
J. Pelán, Kapitoly z francouzské, italské a české literatury, Karolinum, Praha 2007 (Zbrojnice).
J. Pelán, Vybrané kapitoly z francouzské a italské literatury, Torst, Praha 2000 (Zbrojnice).
J. Špička, Petrarca: homo politicus, Argo, Praha 2010 (Zbrojnice).
J. Špička, Petrarca v Provence. Údolí, město, hora. Univerzita Palackého, Olomouc 2014 (Centro italiano, Zbrojnice, Google Books).
J. Špička, M. Bolpagni, L. Kováčová: Boccaccio 2013. Poetika Dekameronu a dva způsoby, jak být člověkem. Univerzita Palackého, Olomouc 2013 (Centro italiano, Zbrojnice, academia.edu).
G. Boccaccio, Griselda, ed. J. Špička e L. Kováčová. Praha: Vyšehrad, 2013 (Centro italiano, Zbrojnice).
F. Petrarca, Výstup na Mont Ventoux, ed. J. Špička, J. Janoušek, T. Nejeschleba. Praha: Vyšehrad, 2014 (Zbrojnice).
F. Petrarca, Mé tajemství/Secretum meum, ed. R. Psík e J. Špička. Praha Oikúmené, 2004 (Zbrojnice).
D. Alighieri, O rodném jazyce, ed. Richard Psík. Praha: Oikúmené, 2004 (Zbroj
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Veškeré studijní opory a materiály jsou nahrány v Moodlu.
All study manuals and materials are uploaded in Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Žádné. |
Získané způsobilosti |
Základní přehled o kulturních dějinách Itálie od antiky do konce 18. stol. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|