|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRI / STLB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRI
/
STLB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Starší italská literatura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Italština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Italština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studenta s vývojem italské literatury od jejích počátků po začátek 17. století. Důraz bude kladen na vývoj literárních forem a žánrů, na sepětí literatury s dobovou společností, mentalitou a politickými strukturami. Specifickým italským jevem je regionálnost literatury a souběžná existence různých literárních jazyků (florentština, latina, menší literární dialekty). Budou sledovány také vazby italské literatury na vnější vzory (latinská a francouzská literatura).
Frontální výuka je věnována především rozboru literárních textů autorů jako G. Guinizzelli, D. Alighieri, F. Petrarca, G. Boccaccio, A. Poliziano, L. Ariosto, T. Tasso, G. Marino.
|
Požadavky na studenta
|
Vyučující na každou hodinu zadá seznam textů, které si studenti mají dopředu přečíst.
- Student/ka si u zkoušky vylosuje tematický okruh, který následně systematicky vyloží (cca 5 minut), následně odpoví na doplňující dotazy a rozebere literární texty, které se k okruhu váží (dle výběru vyučujícího)
- Po vylosování zkouškového okruhu bude mít student/ka čas na písemnou přípravu.
- U výše uvedených tematických okruhů se vyučující ptá i na obecné rysy kulturních epoch (středověku až osvícenství).
- Běžným písmem jsou uvedeny texty, které si studenti přečtou v českém překladu
- Tučně jsou uvedeny texty, které čtou studenti v originálu.
Podrobnosti v Moodlu.
|
Obsah
|
1. Le origini della letteratura italiana e la poesia medievale
S. Francesco: Laudes creaturarum
Cecco Angiolieri: S'i' fosse foco
Guido Guinizelli: Al cor gentil rempaira sempre amore
Guido Cavalcanti: Pastýřka v háji
2. I generi e i temi della letteratura del Duecento e del Trecento
Novellino: Il medico di Tolosa
Marco Polo: Milión (ukázky)
3. Dante Alighieri - život a dílo kromě Božské komedie
Dante: Vita nova, incipit
Dante: Donne ch'avete intelletto amore
Dante: výbor z Navštívení krásy
4. Dante Alighieri - La commedia
Dante: La commedia, Inf. 1
Dante: La commedia, Inf. 5
Dante: La commedia, Inf. 26, úryvek
Dante: La commedia, Inf. 5
Dante: La commedia, Purg. 3
Dante: úryvek o Odysseovi (Peklo 26)
5. Francesco Petrarca - život a dílo kromě Fragment
Francesco Petrarca: Secretum, závěr díla
Francesco Petrarca: dopis o výstupu na horu Mont Ventoux (J. Špička, Petrarca v Provence, s. 282-335)
6. Francesco Petrarca - Rerum vulgarium fragmenta
Francesco Petrarca: Voi ch'ascoltate (RVF 1)
Francesco Petrarca: Solo et pensoso (RVF 35)
Francesco Petrarca: Erano i capei d'oro (RVF 90)
Francesco Petrarca: Movesi il vecchierel (RVF 16)
Francesco Petrarca: výbor z Navštívení krásy
Francesco Petrarca: Vy svěží říční břehy (RVF 126) (Petrarca v Provence, s. 198-209)
Francesco Petrarca: Neznají tolik tvorů (RVF 237) (Petrarca v Provence, s. 210-218)
Francesco Petrarca: Vzduch plný par (RVF 66) (Petrarca v Provence, s. 218-225)
7. Giovanni Boccaccio
Giovanni Boccaccio: Prologo, sulla peste
Giovanni Boccaccio: Introduzione alla quarta giornata, la novella delle papere
Giovanni Boccaccio: Calandrino (Decameron 8.3)
Giovanni Boccaccio: Nastagio degli Onesti (Decameron 5.8)
Giovanni Boccaccio: Federigo degli Alberighi (Decameron 5.9)
Giovanni Boccaccio: Ser Ciappelletto (Decameron 1.1; J. Špička a kol., Boccaccio 2013, s. 53-74)
Giovanni Boccaccio: Griselda (Decameron 10.10; J. Špička a kol., Boccaccio 2013, s. 99-124)
8. L'Umanesimo
Pico della Mirandola: O důstojnosti člověka (úryvek)
Poggio Bracciolini: výběr z listů (lázně, Jeroným Pražský, Quintilianus)
9. La letteratura medicea ed estense del Quattrocento
Angelo Poliziano: I'mi trovai, fanciulle; Ben venga maggio
Lorenzo dei Medici: Canzona di Bacco
Luigi Pulci: Morgante, úryvek
10. Il classicismo rinascimentale
Pietro Bembo: Io ardo
Gaspara Stampa: O notte
Giovanni della Casa: O Sonno
Baldassare Castiglione: Dvořan (ukázky)
11. Toni comici e amari del Rinascimento
Francesco Berni: Chiome d'argento
Francesco Berni: výběr (Pelán-Černý)
Ruzante: Bilora (ukázka)
Matteo Bandello: Opice (ukázka z Quattro libri di novelle)
Masuccio Salernitano: Mariotto a Ganozza (ukázka z Novellina)
12. La forza della parola: la letteratura di devozione e la celebrazione artistica
Giorgio Vasari: o Michelangelovi (úryvky z Vite de' pi? eccellenti pittori..)
Pietro Aretino: Nanna poučuje Pippu (úryvek z Dialogo...)
13. Letteratura e politica: Machiavelli e Guicciardini
Niccol? Machiavelli: Il principe (ukázky: la verit? effettuale; il leone e la volpe)
Niccol? Machiavelli: Vladař, výběr
Francesco Guicciardini: Dějiny Itálie (ukázky: Luther, vyplenění Říma)
Francesco Guicciardini: Zápisky, výběr
14. Ludovico Ariosto
Ludovico Ariosto: Orlando furioso, canto primo
Ludovico Ariosto: Zuřivý Roland, ukázky (očarovaný palác, Rolandovo zešílení, Astolfo na Měsíci, 1. zpěv)
15. Torquato Tasso
Torquato Tasso: La morte di Clorinda (Gerusalemme liberata)
Torquato Tasso: Tancredi a Rinaldo v lese (úryvky z Osvobozeného Jeruzaléma)
16. Il Seicento e il Settecento
Giambattista Marino: Lettera amorosa; Pianto e riso; Per la sua donna; Donna che si pettina
Il programma del "Caff?"
Giambattista Marino: výběr z básní
Giuseppe Parini: Den (ukázka: pánovo probuzení)
Giambattista Basile: Pentameron (ukázka: Dvě placky)
Podrobnosti v Moodlu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
J. Špička a kol., Letteratura italiana del Medioevo e del Rinascimento, Olomouc 2014; vybrané kapitoly k 17. a 18. století (Pozzi-Mariotta, Introduzione alla letteratura italiana); vybrané kapitoly z knih J. Špička, Petrarca v Provence a J. Špička, M. Bolpagni, L. Kováčová, Boccaccio 2013; odkazy na iliteratura.cz; přednášky.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
J. Špička, M. Bolpagni, L. Kováčová. (2013). Boccaccio 2013. Poetika Dekameronu a dva způsoby, jak být člověkem. UP, Olomouc.
-
Doporučená:
Pozzi-Mariotta. Introduzione alla letteratura italiana. .
-
Doporučená:
J. Špička (vyd.). (2013). Letteratura italiana del Medioevo e del Rinascimento. UP, Olomouc.
-
Doporučená:
Jiří Špička. (2014). Petrarca v Provence. Údolí, město, hora. UP, Olomouc.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost italštiny, znalost italské kulturní historie v rozsahu KRI/UL1B a KRI/UL2B. |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|