|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / WDP1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
WDP1X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika předmětů o přírodě a společ. 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 1 - prvouka
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí edukace elementárního učení o přírodě a společnosti. Vychází z historického přehledu etap vývoje a začlenění disciplíny v edukačním systému české primární školy. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období a jeho cílového zaměření. Orientuje se na vzdělávací obsah tohoto oboru v kontextu s očekávanými výstupy. Analyzuje učivo včetně průřezových témat RVP ZV ve vztahu k rozvoji jednotlivých klíčových kompetencí žáků. Zabývá se otázkami uplatnění specifických zásad, metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
" definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly elementárního učení o přírodě a společnosti v minulosti a současnosti,
" objasnit vztah odkazu významných pedagogů z minulosti do současnosti vzhledem k vyučovacímu předmětu,
" vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do vyučování prvouce,
" prokázat odbornou připravenost na vyučování prvouce, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků,
" integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. období, propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů,
" činit didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám,
" promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení.
" analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku.
Témata:
Historický vývoj elementárního učení o přírodě a společnosti v systému školní edukace, přehled odkazu významných pedagogů. RVP ZV, Člověk a jeho svět. Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví. Průřezová témata podle RVP ZV. Uplatnění specifických metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce. Vyučování prvouce v podmínkách školní reality na ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
1. Projekt podle zadání vyučujícího - portfolio 4 metodických listů a didaktického materiálu
2. Písemná zkouška
|
Obsah
|
1. Ukotvení předmětu v RVP ZV (pojetí, cíle, dimenze a úkoly prvouky)
2. Analýza obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (prvouka) v jednotlivých tematických okruzích (Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví), integrace učiva
3. Didaktické zásady ve výuce prvouky
3. Specifické metody, formy a prostředky v 1. období 1. stupně
4. Principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy:
- možnosti pozorování, pokusů a manipulace s přírodninami
- zásady a možnosti realizace environmentální výchovy žáků mladšího školního věku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jančaříková Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha, 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
-
Doporučená:
Člověk a jeho svět - Didaktické aspekty vyučování prvouce
(RAŠKOVÁ, M.)
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Vydavatelství Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Doporučená:
Vosičková Dana. (1997). Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha.
-
Doporučená:
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
Doporučená:
OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
-
Doporučená:
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. (2014). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.
-
Doporučená:
RAŠKOVÁ, M. Prvouka I.. Olomouc : VUP, 2003.
-
Doporučená:
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
-
Doporučená:
RAŠKOVÁ, M. Úvod do elementárního učení o přírodě a společnosti. (Historie, současnost a perspektivy prvouky). Olomouc : VUP, 1999. ISBN 80-244-0030-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Rozbor portfolia studenta
|
|
|
|