|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / U2CQ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
U2CQ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a jeho svět 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět 2 (Didaktika přírodovědy s praxí)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPV/DPŘPX
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPV/EPPMK, KPV/KMEPQ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení vycházejícího z RVP ZV a v návaznosti na Integrovaný přírodovědný základ. Základ tvoří problematika specifických metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě s přihlédnutím k mezipředmětovým vztahům, k využití integračního pojetí, globálního pojetí výchovy a k možnosti realizace environmentální výchovy v přírodovědě. Získané vědomosti a dovednosti budou studenti aplikovat v rámci pedagogické praxe zaměřené na přírodovědu.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na seminářích (1 omluvená neúčast - náhradní příprava na hodinu s využitím zadaných výukových metod) 2. Průběžné plnění seminárních úkolů 3. Zpracování 2 didaktických příprav v rozsahu 1-5 vyučovacích hodin (blok - miniprojekt) na vybrané téma z některého tematického okruhu 4. Znalost výukových metod, forem a prostředků a jejich aplikace ve výuce vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět - 2. období - ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Charakteristika a postavení vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období v RVP ZV 2. Analýza obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období v jednotlivých tematických okruzích Místo, kde žijeme Lidé kolem nás Lidé a čas Rozmanitost přírody Člověk a jeho zdraví 3. Didaktické zásady ve výuce vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - 2. období 4. Principy seznamování žáků s přírodninami a přírodními jevy - pozorování, pokusy, manipulace s přírodninami - specifické výukové metody, formy a prostředky (badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, metody RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení, kooperativní výuka, ?) 5. Evaluace - sumativní a formativní hodnocení 6. Profesní učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci, reflexi a evaluaci výuky přírodovědy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Doporučená:
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
Doporučená:
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Doporučená:
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. JŮZA, J. Didaktika přírodovědy-vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. Plzeň: ZČU, 2000.
-
Doporučená:
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
Doporučená:
Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s., 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
Doporučená:
NEZVALOVÁ D. (ed.). (2006). Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání (Úvodní studie).. Olomouc: nakladatelství UP.
-
Doporučená:
Nezvalová, D. (2007). Konstruktivismus jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Didaktický systém přírodovědy. VUP Olomouc.
-
Doporučená:
Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
TOMKOVÁ, Anna a kol. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: nakladatelství UK.
-
Doporučená:
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
Doporučená:
Kašová,J. a kol. Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU, 1999.
-
Doporučená:
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-7254-819-0.
-
Doporučená:
TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
Doporučená:
Wiliam, D., Leahy, S. Zavádění formativního hodnocení. Praha: Edukační Laboratoř, z.s., 2020.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
6
|
Semestrální práce
|
10
|
Účast na výuce
|
42
|
Příprava na zkoušku
|
8
|
Příprava na zápočet
|
6
|
Celkem
|
72
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpoklady souvisejí s cíli |
Získané způsobilosti |
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Pozorování
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|