|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / MZT@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
MZT@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Preventivní zdravotní TV dětí PV
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
13
[HOD/SEM]
Cvičení
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle:
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
" popsat charakteristiky správného držení těla,
" hodnotit držení těla a rozlišit nesprávné držení těla,
" orientovat se v poruchách držení těla,
" orientovat se v problematice cvičení dětí s poruchami činnosti dýchacího, kardiovaskulárních aparátu, při metabolických a neuropsychických oslabeních,
" uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při cvičení dětí.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast ve výuce min. 80 % (povinná účast 100 % na poučení BOZP před zahájením didaktických výstupů a vlastním didaktickém výstupu),
- seminární práce na zvolené téma (student si zvolí téma v 1. výukové hodině)
- úspěšné absolvování didaktického výstupu na základě písemné přípravy
- úspěšné absolvování testu
Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Obsah
|
Témata:
Vymezení pojmu zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny. Didaktický proces ve ZdTV, didaktické zásady a metody ve ZdTV.Držení těla (definice, vymezení pojmu, biomechanické hledisko, společné hlavní znaky správného držení těla, zásady správného držení těla, význam správného držení těla). Nesprávné držení těla (období nejčastějšího vzniku vad, vnitřní a vnější příčiny). Hodnocení držení těla (metoda Kleina-Thomase-Mayera, Bankroftové, Mathiase, Jaroše a Lomíčka), testy minimální svalové zdatnosti. Posturální stereotyp (neurofyziologická podstata držení těla). Svaly posturální a fázické. Svalová nerovnováha. (celková charakteristika příčiny a důsledky svalových dysbalancí).
Specifika cvičení s dětmi v předškolním věku - motivace, využití pomůcek. Ochablé držení těla - celková uvolněnost. Zvětšená hrudní kyfóza. Zvětšená bederní lordóza. Plochá záda. Skoliotické držení těla. Vbočené a vybočené kolenní klouby. Plochá noha. Oslabení z otylosti (podstata otylosti, vznik obezity, příčiny a důsledky, cvičení otylých, kontraindikace). Oslabení dýchacího aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). Oslabení oběhového aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). Neuropsychická oslabení (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dostálová, I.; Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc.
-
Základní:
Kopecký, M. a kol. (2010). Somatologie. Olomouc.
-
Základní:
HOŠKOVÁ, Blanka. (2012). Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha.
-
Základní:
Kopecký Miroslav. Zdravotní tělesná výchova.
-
Doporučená:
Repetitorium zdravotní TV. Část 14, Pohybová aktivita dětí s respiračním oslabením II
(Hošková, B., & Matoušová, M.)
-
Doporučená:
Repetitorium zdravotní TV. Část 14, Pohybová aktivita u dětí s respiračním oslabením I
(Hošková, B., & Matoušová, M.)
-
Doporučená:
Repetitorium zdravotní TV. Část 17, Cvičební jednotka pro cvičence se srdečně cévním oslabením
(Hošková, B., & Matoušová, M.)
-
Doporučená:
Kopecký, M., Kikalová, K., Bezděková, M., Hřivnová, M., Majerová, J. (2010). Somatologie. Olomouc.
-
Doporučená:
Levitová, A., & Hošková, B. (2016). Zdravotně-kompenzační cvičení. PRAHA.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
pohybové schopnosti na úrovni umožňující úspěšné absolvování výuky |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|