|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / KTP2@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
KTP2@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika předmětů o přír. a společ. 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika předmětů o přírodě a společnosti 2 - přírodověda
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle:
Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí edukace učení o přírodě a společnosti s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání. Podle RVP ZV vychází z charakteristiky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období a jeho cílového zaměření. Orientuje se na vzdělávací obsah tohoto oboru v kontextu s očekávanými výstupy. Analyzuje učivo včetně průřezových témat RVP ZV ve vztahu k rozvoji jednotlivých klíčových kompetencí žáků. Zabývá se otázkami uplatnění specifických zásad, metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
- definovat pojetí, cíle, dimenze a úkoly edukace učení o přírodě a společnosti s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání v současnosti,
- vysvětlit význam průřezových témat a jejich implementaci do vyučování přírodovědě,
- prokázat odbornou připravenost na vyučování přírodovědy, formulovat cíle výuky, zpracovat přípravy na jednotlivé formy výuky včetně využití adekvátních zásad, metod a didaktických prostředků,
- integrovat učivo vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve 2. období s prioritním zaměřením na oblast základního přírodovědného vzdělávání a propojovat učivo do různých vyučovacích předmětů,
- činit didaktickou transformaci vzděl. obsahu vzhledem k indiv. zvláštnostem žáků, jejich rozvoji i podmínkám,
- promýšlet otázky hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení.
- analyzovat a posuzovat vyučovací jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality zhodnotit vyučovací jednotku.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích (min. 50%)
- písemná zkouška
- odevzdání souboru botanických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy
- odevzdání souboru zoologických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy
- praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, minerálů a hornin)
- vypracování 2 metodických listů k vybraným oblastem přírodovědy
|
Obsah
|
Osvojit si principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy:
- možnosti pozorování, pokusů a manipulace s přírodninami
- využití aktivizujících metod, forem a strategií v konstruktivistickém pojetí edukace - badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka, metody RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení, kooperativní uspořádání výuky,...
- didakticko-faktografická analýza jednotlivých částí přírodovědy
Využít potenciál profesního učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci, reflexi a evaluaci výuky přírodovědy.
1. Fyzikálně-chemická a meteorologická část přírodovědy - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů, astronomické učivo
2. Paleontologická, mineralogická a petrografická část přírodovědy - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů
3. Botanická část přírodovědy (nižší rostliny) - určování nižších rostlin, praktická analýza učebních textů
4. Botanická část přírodovědy (vyšší rostliny) - určování vyšších rostlin, praktická analýza učebních textů
5. Bezobratlí živočichové v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor
6. Ryby v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva vod
7. Obojživelníci a plazi v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva lesa
8. Ptáci v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor
9. Savci v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor
10. Ontogeneze a fylogeneze člověka v učivu přírodovědy - sociální a biologický pohled na vývoj člověka, fáze vývoje jedince, genealogické vztahy
11. Biologie člověka v učivu přírodovědy - anatomie a fyziologie soustav, didaktická transformace jednotlivých témat
12. Zdravotní výchova v primární škole - didakticko-faktografický rozbor, nemoc, úraz, první pomoc
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Doporučená:
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
Doporučená:
OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
-
Doporučená:
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Analýza výkonů studenta
- Didaktický test
- Seminární práce
|
|
|
|