|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / KTIP@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
KTIP@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Integrovaný přírodovědný základ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle:
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
- vyjmenovat základní oblasti prvoučného a přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy dle RVP ZV, - schopnost řídit se při přípravě a realizaci výuky inovovaným pojetím kurikula, - postihovat výsledky a progresivní tendence současného vývoje vědy a aktualizovat tak učivo v jeho klíčových funkcích pro rozvoj aktivních učebních činností žáků, - znát důvody, proč je při přípravě a realizaci výuky zapotřebí dbát na důslednou didaktickou analýzu učiva a zohledňovat nároky spojené se specifickým pojetím výuky předmětů. - aplikovat způsoby začlenění poznatků ze základní oblasti prvoučného a přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy do procesu přípravy a pedagogické praxe při vyučování prvouce a přírodovědě.
Témata:
Člověk a jeho svět v kurikulárním dokumentu RVP ZV a jeho možnosti transformace do SVP. Revize vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a jeho inovace pro realizaci v pedagogické praxi. Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví. Průřezová témata podle RVP ZV. Vyučování prvouce a přírodovědě v podmínkách školní reality na ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast ve výuce (min. 50%)
- zpracování semestrální práce dle pokynů vyučujícího
|
Obsah
|
1. Pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve vztahu k proměnám a trendům v kurikulární realitě (vzdělávací obsah a výstupy, klíčové kompetence)
2. Specifické metody, formy a prostředky ve výuce prvouky a přírodovědy
3. Konstruktivismus v přírodovědném vzdělávání, role učitele ve výuce
4. Třífázový model učení, využití metod RWCT pro práci s faktografickým textem
5. Kooperativní strategie ve výuce prvouky a přírodovědy
6. Projektová výuka
7. Badatelsky orientovaná výuka
8. Integrovaná tematická výuka
9. Motivace a podpora žáků se zájmem o přírodovědné předměty
10. Problematika hodnocení (formativní nástroje)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Doporučená:
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
Doporučená:
OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
-
Doporučená:
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
Doporučená:
RAŠKOVÁ, M. (2004). Pohledy na sexuální výchovu dětí.. Praha: Portál, Informatorium 3-8, XI.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
-
Doporučená:
TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
Doporučená:
RAŠKOVÁ, M. (2007). 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let). Olomouc: UP, 2007. Olomouc : VUP.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu. |
Získané způsobilosti |
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|