|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / DČP@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
DČP@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika elementárního čtení a psaní
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
63 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle:
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
- definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost
- objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole
- vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele,
- vyjmenovat a charakterizovat různé typy percepcí, školní připravenosti, školní zralosti
- posuzovat školní zralost a připravenost u žáků v elementární třídě v návaznosti na grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí
- posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky)
- aplikovat analyticko-syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní
- analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na seminářích (max 2 absence)
písemná zkouška
průběžné plnění seminárních úkolů, mikrovýstup
vedení předmětového portfolia
vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma
vytvoření portfolia grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní (20 listů)
Požadavky pro studenty s ISP:
2 individuální konzultace (možné online)
písemná zkouška
průběžné plnění seminárních úkolů, mikrovýstup
vedení předmětového portfolia
vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma
vytvoření portfolia grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní (20 listů)
|
Obsah
|
Teoretická a praktická příprava studenta plánovat, realizovat a reflektovat výuku elementárního čtení a psaní
1. Vymezení pojmů v oblasti čtenářské gramotnosti
2. Vývoj a předstupně písma
3. Faktory ovlivňující výsledek psaní, diagnostika předpokladů pro čtení a psaní
4. Kvalitativní znaky písma (jednotažné lineární písmo, Comenia Script)
5. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula
6. Historické metody ve výuce čtení a psaní
7. Aktuální a alternativní metody ve výuce čtení a psaní (analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, globální metoda, Sfumato, metoda Dobrého startu, ...)
8. Grafomotorická cvičení, tělovýchovné chvilky, dechová, hlasová a artikulační cvičení
9. Přípravná třída
10. Specifika motivace v 1. ročníku
11. Rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti, čtenářské strategie
12. Problematika formativního hodnocení ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
-
Doporučená:
HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
-
Doporučená:
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
Doporučená:
Jesenský, J. (1992). Metodika nácviku čtení a psaní. Praha: SNS.
-
Doporučená:
SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
-
Doporučená:
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha.
-
Doporučená:
SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
-
Doporučená:
SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
-
Doporučená:
Fasnerová, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc.
-
Doporučená:
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Všeobecná orientace studenta v oblasti obecné pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické diagnostiky |
Získané způsobilosti |
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Analýza výkonů studenta
- Didaktický test
- Systematické pozorování studenta
- Rozbor portfolia studenta
|
|
|
|