|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPE / SSAP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPE
/
SSAP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné analytické přístupy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Současné analytické přístupy v sociáních vědách
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
61 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KSA/SMKSV, KSA/SZSSV
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Současné analytické přístupy v sociálních vědách je uvádějícím předmětem do studijního programu Sociálněvědní analytik. Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními výzkumnými metodami, ale i současnými trendy, které udávají směr v rámci mezinárodního sociálněvědního výzkumu a analýzy. Kurz představí současné významné světové metodology a analytiky, ohlasy metodologických debat na mezinárodních konferencí společenskovědních asociacích jako ESA, ECPR, APSA, APA atd., a v neposlední řadě naučí posluchače kritické myšlení tak, aby se vyhnuli kognitivním zkreslením a nástrahám nejistého kauzálního usuzování (např. výzkum nobelisty Daniela Kahnemana, či filozof a metodolog Judea Pearl).
|
Požadavky na studenta
|
Písemné zakončení kurzu testem (80 %):
Reflexe povinné četby, aktivita v hodině (20 %)
Průběžné ohodnocení probrané látky a zadané literatury . V příslušném semináři studenti hodnotí texty zadané povinné četby empirických výzkumů používající některou z metod probíraných v předmětu. Dobrovolně pak je možné vypracování reflexe četby ve formě krátkých esejů či výpisků, které je nutné nahrát do systému Moodle. Ty pak slouží jako příprava na seminární diskuzi. Za každý reading summary lze získat 1. bod. Bodovány jsou i kvízy a dílčí úkoly. Body se přičtou k výsledném bodovému hodnocení v testu.
Pro každý odborný empirický článek je nutné zvládnout odpovědět následující otázky:
1. Jaká je hlavní výzkumná otázka?
2. S jakými teoriemi autor pracuje?
3. Jaká je hlavní hypotéza (popř. hypotézy) článku a jaké alternativní hypotézy autor navrhuje?
4. Se kterými (závisle, nezávisle, intervenujícími) proměnnými autor pracuje, jakým způsobem jsou operacionalizovány a jaké hodnoty mohou vykazovat?
5. Které metody autor používá k ověření platnosti hypotézy?
6. Jsou slabá místa výzkumu a jak jej lze vylepšit?
Bodování pro výslednou známku v kurzu:
A = 93 a více
B = 86 - 92
C = 79 - 85
D = 72 - 78
E = 65 - 71
F = 64 bodů a méně - nesplněno.
|
Obsah
|
Blok I. Co je to věda? Úvod do metodologie.
Téma 1-3
1. Metodologie jako základ kritického uvažování a analýzy problému
2. Kognitivní zkreslení, korelace není kauzalita a "fake news"
3. Ontologický přístup k výzkumným designům: pozitivistický vs. interpretativistický přístup
Studijní cíle: Posluchači se seznámí se základním dělením vědeckých disciplín. Budou vysvětleny rozdíly mezi sociálními vědami na jedné straně, a přírodními vědami na straně druhé. Ukážeme si, že rozdílné vědní disciplíny mají velmi podobné metody výzkumu. Slovy Kinga a Verby, přestože máme metodologické přístupy rozdílné, neliší se ve svém stylu kauzálního usuzování.
V tomto bloku budou dále představeny definice základních pojmů (teorie, hypotéza, koncept, proměnná, indikátor, operacionalizace aj.). Představíme si základní sociálně vědní teorie. Před samotnou analýzou je důležitá zejména konceptualizace a klasifikace - jinými slovy tedy definice toho, co chceme analyzovat.
Povinná četba:
LIM, Timothy C.: Doing Comparative Politics. An Introduction to Approaches and Issues. Boulder, Lynne Rienner Publishers 2006, s. 65-93. (Chapter 3: Thinking Theoretically in Comparative Politics)
SODARO, Michael J.: Comparative Politics. A Global Introduction. New York, McGraw-Hill 2001, s. 51-73. (Chapter 3: Critical Thinking about Politics: Analytical Techniques of Political Science)
Doporučené video:
https://www.ted.com/talks/stuart_firestein_the_pursuit_of_ignorance
Doporučená četba: Kellstedt, Paul M., Guy D. Whitten. 2018. The Fundamentals of Political Research. New York: Cambridge university Press. Kapitola 1.
Video: Richard Feynman and the why question in science
Přehrát video
Kvíz k četbě - Sodaro Test
Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Kvíz k četbě - Sodaro
Sodaro 2001 Soubor
Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Sodaro 2001
Kellstedt 2018 Soubor
Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Kellstedt 2018
Lim 2006 Soubor
Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Lim 2006
Přednáška - kritické myšlení URL
Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Přednáška - kritické myšlení
Blok II. Výzkumné designy pro výzkum kauzality
Téma: 4-5 Kvalitativní a kvantitativní přístup v sociálních vědách
Studijní cíle: Tento blok se představí výzkumné designy pro výzkum kauzality. Potvrzení kauzality v sociálních vědá
Literatura:
Povinná literatura
Panke, Diana. 2018. Research Design and method selection. Making Good Choice in the Social Sciences. SAGE.
Doporučená literatura
Kahneman, Daniel, 2021. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil.
Kahneman, Daniel. 2021. Šum: o chybách v lidském úsudku. Jan Melvil.
Pearl, Judea, Dana Mackenzie. 2018. The Book of Why. The New Science of Cause and Effects. Penguin Science.
Rosling, Hans. 2019. Faktomluva. Deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají. Jan Melvil.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Materiály student najde v systému Moodle
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|