|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKV / KVMVN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKV
/
KVMVN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mediální výchova pro učitele náboženství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
8
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V současné době hrají média v životě člověka důležitou socializační roli, která často zastíní působení rodiny a školy. Cílem je, aby také učitel náboženství rozuměl tomu, jak funguje mediální komunikace. Zároveň by měl být
schopen pracovat s informacemi a vést děti k mediální gramotnosti. Na základě získaných znalostí a dovedností v rámci tohoto předmětu bude student schopen navrhnout příslušné aktivity vhodné k prevenci mediálních rizik u různých cílových skupin dětí a mládeže.
- znalost specifik komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu a jejich působení na současnou společnost
- znalosti a dovednosti v oblasti mediální gramotnosti
- znalosti konceptů mediální výchovy a témat uvedené výchovy pro různé skupiny sociální pedagogiky
- dovednosti pro tvorbu konkrétních aktivit a programů ke zvýšení mediální gramotnosti u různých skupin a k prevenci mediálních rizik
|
Požadavky na studenta
|
Odevzdat seminární práci, jež bude obsahovat aktivity, které u vybrané skupiny dětí a mládeže povedou ke zlepšení jejich mediální gramotnosti. Student je povinen pracovat se studijní oporou v rámci systému LMS MOODLE. Studenti se musí aktivně účastnit tutoriálů, které se konají 4. 11. 2023. Termín zaslání je 15. února 2024.
|
Obsah
|
Témata:
1. Specifika komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu, tzv. novým médiím.
2. Nová média a sociální sítě.
3. Mediální technologie - historie a současnost, jejich vliv na utváření a podobu mediálních sdělení.
4. Mediální produkt - obsah, význam a jeho analýza.
5. Mediální výchova - dějiny mediální pedagogiky, současné koncepty mediální výchovy.
6. Témata mediální výchovy (média a násilí, gender a rovné příležitosti, role médií v multikulturní společnosti).
7. Vliv médií na utváření stereotypů (důraz kladen na skupinu dětí a mládeže).
8. Působení médií ve společnosti - přínosy a rizika: reklama - jazyk a jazyková klišé v marketingové komunikaci.
9. Mediální rizika - vliv násilí na děti a mládež, závislost/ bezpečnost na internetu a sociálních sítích.
10. Média a politický vliv - veřejné mínění (public relations) a média, propaganda, metody manipulace v této oblasti.
11. Mediální výchova - konkrétní aktivity - tvorba programů zaměřených na mediální výchovu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
BRYANT, Jennings, ed. (2009). Media effects: advances in theory and research.. New York: Routledge.
-
Doporučená:
Jirák, Jan, Wolák, Radim, ed. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis.
-
Doporučená:
Ftorek, J. (2012). Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada.
-
Doporučená:
Mc Quail, Denis. (2009). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Mičienka, Marek, Jirák, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Nejsou stanoveny. |
Získané způsobilosti |
- rozšířená teoretická znalost prostředí, v němž působí masmédia, pro praxi v oblasti sociální pedagogiky
- osobnostní rozvoj a kompetence v oblasti mediální gramotnosti
- kompetence k tvorbě a plánování konkrétních aktivit a programů vedoucích ke zvýšení mediální gramotnosti u cílových skupin sociální pedagogiky a k prevenci mediálních rizik |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Rozbor portfolia studenta
- Seminární práce
|
|
|
|