|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / PPSVC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
PPSVC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie výchovy a volného času
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
- seznámení se se sociologickým pohledem na výchovu se zřetelem k volnému času v jejím rámci
- prohloubení teoretického zázemí sociální pedagogiky v oblasti významu volného času v jeho různých aspektech pro rozvoj osobnosti a sociálních vztahů,
- mezioborový kontext,
- zakotvení dovedností pro sociálně-výchovnou práci ve volném čase do teoretického rámce
|
Požadavky na studenta
|
- pravidelné plnění zadaných úkolů
- provedení a analýza kvalitativního rozhovoru dle instrukce z výuky
- aktivní účast na seminářích
|
Obsah
|
Volný čas (jak ve smyslu času volného od povinností, tak ve smyslu volného času jako kategorie se specifickým sociálním významem) tvoří důležitou složku jak osobního, tak i společenského života jedince. Z tohoto důvodu by sociální pedagog měl být vybaven potřebnými znalostmi o významu volného času pro život jedinců z různých sociálních, věkových aj. skupin, dále pak znalostmi o možnostech přístupu k volnému času při výkonu pedagogické praxe.
Poznatky budou studenti získávat jak z odborné literatury, tak z různých pramenů, včetně dat z kvalitativních rozhovorů.
Předmět je rozdělen do těchto částí:
- obecné uvedení do sociologie výchovy
- čas v sociálním kontextu - mnohovýznamovost pojetí
- čas prázdný a čas zaplněný
- volný čas x čas povinnosti (studijní, pracovní, jiné)
K předmětu je k dispozici studijní opora s názvem "Sociologie výchovy a volného času" v systému Edis.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kaplánek, M. Čas volnosti - čas výchovy.
-
Doporučená:
Dumazedier, J. Dumazedier, J., & Rybáčková, V. (1966). Volný čas. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, (Čís. 3), 443-447..
-
Doporučená:
Opaschowski, H. Einführung in die Freizeitwissenschaft.
-
Doporučená:
Kaufmann, J. C. L'invention de soi. Une théorie de l'identité. Paris: Armand Colin.
-
Doporučená:
Mít vlastní pokoj. Ke vztahu mezi prostorem a osobní identitou
(Singly, F. de)
-
Doporučená:
Blackshaw, T. (ed.). (2013). Routledge handbook of leisure studies. London ; New York, N.Y. : Routledge.
-
Doporučená:
Kubátová, H. (2010). Sociologie životního způsobu. Praha: Grada Publishing.
-
Doporučená:
Rojek, C. The labour of leisure: the culture of free time.
-
Doporučená:
Kaplánek, M. (ed.). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- bez nutnosti vstupních odborných znalostí, dovedností a způsobilostí
|
Získané způsobilosti |
Studiem předmětu získáte
- obecný vhled do sociologie výchovy se zvláštním zřetelem k volnému času;
- hlubší porozumění roli volného času (v různých významech tohoto termínu) v životě jedince i skupiny;
- schopnost propojovat teoretické znalosti a praktické dovednosti při sociálně-výchovné práci v oblasti volného času
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Rozhovor
|
|
|
|