|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / KSTM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
KSTM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a metody sociální práce I.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
14
[HOD/SEM]
Cvičení
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
78 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
28
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
VOS/KSTM1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKS/KSTM2, VOS/KSTM2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je:
- osvojit si terminologii a získat základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě,
- osvojit si hodnoty sociální práce a základní etické principy,
- orientovat se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce,
- osvojit si vybrané teoretické modely relevantní pro sociální práci,
- osvojit si základní metody a techniky pro výkon sociální práce z hlediska posouzení situace klienta.
|
Požadavky na studenta
|
Způsob ukončení předmětu:
- Aktivní účast na cvičeních (5h) - povolená omluvená absence: 1 hodina výuky
Za každou další hodinu absence je student povinný splnit náhradní úkol - odevzdat seminární práci v rozsahu 2NS (tj. při absenci 4h rozsah práce: 8NS) nejpozději do 10.1.2024 elektronicky v MS Teams.
Požadavky na seminární práci budou prezentovány na začátku semestru a naleznete je v distanční studijní opoře v Moodle/MS Teams. Pokud seminární práce nebude splňovat kritéria po 1. revizi, nebude uznána a student/studentka nezíská zápočet.
- 70 %: test s výsledkem min. 60 %
- 30%: Seznam přečtené literatury s krátkou anotací každého zdroje v rozsahu:
- odborná kniha: min. 1 kniha
- kapitola v odborné knize: min. 3 kapitoly
- odborný článek: min. 3 recenzované články
Student je povinný odevzdat seznam elektronicky v MS Teams nejpozději do 10.1.2024.
Bez včas zaslaného a uznaného náhradního úkolu a seznamu přečtené literatury se student/studentka nemůže zúčastnit na testu. Práce a seznam odevzdané po termínu nebudou akceptovány.
|
Obsah
|
Přednáška 1: Úvod do problematiky teorie a metod SP - Vymezení pojmů SP (teorie, metody, techniky), Definice SP, Různorodé pojetí sociální práce - profese, akademická disciplína, věda, Význam teorií pro SP, Paradigmata v SP, Historie SP, Vývoj teorie sociální práce, Klasifikace teorií sociální práce, Etické hodnoty profese SP, Etický kodex, Vztah SP a klienta
Přednáška 2: Sociální práce jako profese: poslání profese, etické hodnoty a principy sociální práce, identita profese, profesionalizace. Role a kompetence sociálního pracovníka.Teorie sociální práce - základní přehled. Metody sociální práce - základní přehled.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Moodle / MS Teams
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Nataša Matulayová, PhD. ,
Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Nataša Matulayová, PhD. (70%),
Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
Mgr. Nataša Matulayová, PhD. (70%),
Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matoušek, O. a kol. (2013). Encyklopedie sociální práce Praha. Praha.
-
Doporučená:
Nečasová, M. Filozofie a etika v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita, 2001..
-
Doporučená:
Kodymová, Pavla;. (2013). Historie české sociální práce v letech 1918-1948.. Praha: Karolinum.
-
Doporučená:
Janebová Radka. (2014). Kritické teorie sociální práce.. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Doporučená:
KOPŘIVA, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál.
-
Doporučená:
Matoušek, O. a kol. (2003). Metody a řízení sociální práce. 1. vyd.. Praha.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. (1998). Neverbální komunikace: Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha, Státní pedagogické nakladatelství.
-
Doporučená:
Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds.). Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005..
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, P. (2001). Teorie a metody sociální práce. Brno.
-
Doporučená:
Janebová Radka. (2014). Teorie a metody sociální práce - reflexivní přístup.. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Doporučená:
Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: SLON.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Výstupní kompetence studenta/studentky
- mít osvojenou základní terminologii sociální práce,
- orientovat se ve vybraných teoriích a metodách sociální práce,
- mít přehled o vývoji sociální práce jako profese a současném stavu profesionalizace sociální práce ve světě i ČR,
- mít přehled o rolích a kompetencích sociálních pracovníků,
- mít internalizované profesní etické hodnoty a principy sociální práce,
- integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení,
- celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe,
- globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování studenta
- Písemný test
|
|
|
|