|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / YVK19
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
YVK19
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapitoly z dějin 19. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHI/XVK19
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz Vybrané kapitoly z dějin 19. století se zaměří na vybrané fenomény 19. století, které zásadním způsobem ovlivnily změny dosavadního společenského řádu. Pozornost bude věnována hlavně česko-německým vztahům, školství, literatuře, hudbě, Moravě v 19. století a problematice českého, slovenského a československého exilu.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na semináři; příprava na hodinu (četba zadaných textů)
diskuze
|
Obsah
|
Úvod
Školství
Hudba a literatura 19. století
Morava, Moravané, moravští Češi a moravští Němci
Cestování v "dlouhém" 19. století
Česko-německé vztahy
Český a slovenský / Československý / exil
Fin de Siecle - "doba extrémů"(?)
Literatura
BARTEČEK, Ivo - POSPÍCHAL, Miloslav: Josef Dobrovský a Morava. Olomouc 2006.
FASORA, Lukáš: Stáří k poradě, mládí k boji. Radikalizace mladé generace českých socialistů 1900-1920. Brno 2015.
FASORA, Lukáš - HANUŠ, Jiří - MALÍŘ, Jiří: Člověk na Moravě 19. století. 2. opr. a dopl. vyd. Brno 2008.
FASORA, Lukáš - HANUŠ, Jiří - MALÍŘ, Jiří (edd.): Sekularizace českých zemí v letech 1848-1914. Brno 2007.
FASORA, Lukáš - HANUŠ, Jiří - MALÍŘ, Jiří (edd.): Sekularizace venkovského prostoru v 19. století. Brno 2009.
GELLNER, Ernest André: Národy a nacionalismus. 2. vydání. Praha 1993.
HÁJKOVÁ, Dagmar: "Naše česká věc". Češi v Americe za první světové války. Praha 2011.
HRABOVÁ, Libuše - POSPÍCHAL, Miloslav (edd.): Palackého cesta. Pohledy na život a činnost Františka Palackého a lidí mu blízkých. Olomouc 1998.
HUTEČKA, Jiří: Muži proti ohni. Motivace, morálka a mužnost českých vojáků Velké války 1914-1918. Praha 2016.
KESSLER, Vojtěch - KLEMENT, Martin: Vytoužená, nepochopená, zapomenutá Jahnova mohyla u Chebu. Praha 2014.
KOVAŘÍK, Petr - SABINA, Karel: Národní soud nad zrádcem Karlem Sabinou. (Nová fakta, policejní a soudní dokumenty, výpovědi svědků). Praha 2010.
LENDEROVÁ, Milena. Dámská jízda. Cestovatelky z českých zemí a jejich obraz Itálie v letech 1782-1936.
LENDEROVÁ, Milena - HANULÍK, Vladan - TINKOVÁ, Daniela (edd.): Dějiny těla. Prameny, koncepty, historiografie. Červený Kostelec 2013.
MÁDROVÁ, Kamila: Pedagogové ve službách trůnu. Privátní učitelé následníků trůnu Rakousko-Uherska. Praha 2015.
MILLER, Jaroslav: Zapadlí vlastenci. Český exil v Západní Austrálii (1948-1989). Praha 2014.
NEKOLA, Martin: České Chicago. Praha 2017.
OTTLOVÁ, Marta - POSPÍŠIL, Milan: Bedřich Smetana a jeho doba. Vybrané studie. Praha 1997.
PELC, Martin - ŠOPÁK, Pavel - ŠÚSTKOVÁ, Hana: Opava - Vídeň. Měšťanská kultura 19. století mezi periférií a centrem. Opava 2011.
POLIŠENSKÝ, Josef: Casanova a jeho svět. Praha 1997.
PUTNA, Martin C.: Obrazy z kulturních dějin Střední Evropy. Praha 2018.
ŘEPA, Milan: Moravané nebo Češi? Vývoj českého národního vědomí na Moravě v 19. století. Brno 2001.
ŘEPA, Milan: Moravané, Němci, Rakušané. Vlasti moravských Němců v 19. století. Praha 2014
URBAN, Otto: František Josef I. Vydání 2. Praha 1999.
URBAN, Otto: Kroměřížský sněm. 1848-1849. 2. rozšířené vydání. Praha 1998.
VIČAROVÁ, Eva: Rakouská vojenská hudba 19. století a Olomouc. Olomouc 2002.
VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla - ŘEPA, Milan (edd.): Bratři Grégrové a česká společnost v druhé polovině 19. století. Praha 1997.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Michael Viktořík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Ivan Puš, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Michael Viktořík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Ivan Puš, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Michael Viktořík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bakešová Ivana. Československo-Čína 1918?1949. Rakovník, 1997.
-
Doporučená:
Bakešová Ivana. Čína ve XX. století, díl 1.. Olomouc, 2001.
-
Doporučená:
Bakešová Ivana. Čína ve XX. století, díl 2.. Olomouc, 2003.
-
Doporučená:
Fürst, Rudolf. Čína ve XX. století, díl 3.. Olomouc, 2006.
-
Doporučená:
Fairbank, John F. (ed.). Dějiny Číny. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Fairbank, John F. (ed.). Dějiny Číny. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Bakešová Ivana a kol.:. Dějiny Taiwanu. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Halliday, Jon; Jung Chang. Mao: Příběh, který možná neznáte. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Connaughton, Richard. Vycházející slunce a skolený medvěd: Rusko-japonská válka 1904?1905.. 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Obecné znalosti dějin 19. století. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování semináře budou studenti:
- znát nejdůležitější milníky v dějinách česko-německých vztahů a v dějinách školství
- mít schopnost vnímat literaturu a hudbu perspektivou Středoevropana
- umět analyzovat mezinárodní vztahy v éře Fin de Siecle.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|