Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je reflektovat změny, které se v historii a myšlení o historii odehrály po nástupu postmoderny. Kurz se zaměří na nejdůležitější trendy v historickém postmoderním myšlení (např. linguistic turn) a některé osobnosti s ním spjaté, jako H. White, R. Barthes a P. Veyne. Teritoriálně se bude věnovat především území Francie a USA, zmíněn bude též vývoj v českých zemích.
|
Požadavky na studenta
|
docházka alespoň 75 %
studium doporučených textů na každý ze seminářů
esej
písemná zkouška
|
Obsah
|
Historiografie 20. století
Postmoderní situace
Česká historiografie a postmoderní myšlení
Základní pojmy postmoderního myšlení
Osobnosti postmoderního myšlení: Hayden White, Roland Barthes, Paul Veyne atd.
Historie v době post-postmoderny
Paměťová studia
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Georg Iggers. (2002). Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě.. Praha.
-
Doporučená:
Ewa Domanska. Encounters. Philosophy of History after Postmodernism. Random House.
-
Doporučená:
Lucie Storchová. (2014). Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha.
-
Doporučená:
Hayden White. (2011). Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století. Brno.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Semestrální práce
|
30
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
52
|
Celkem
|
128
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Vítána je znalost anglického a francouzského jazyka, není však podmínkou. |
Získané způsobilosti |
Účastníci a účastnice se na základě analýzy doporučených textů naučí orientovat v základních filozofických otázkách, které postmoderní myšlení přineslo, budou postmodernímu myšlení rozumět a získají schopnost fundovaně nad ním uvažovat. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Systematické pozorování studenta
- Písemný test
|