|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / YHS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
YHS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Propedeutika heraldiky a sfragistiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem semináře z heraldiky je dát posluchači potřebné informace o této pomocné vědě historické, dostupné literatuře a pravidlech spojených s užíváním erbů. Základním cílem je však naučit posluchače blasonovat úplné erby včetně honosných kusů a vštípit jim zásady pro popis konkrétních heraldických památek.
Cílem semináře zaměřeného na sfragistiku je poskytnout posluchači základní informace o základní literatuře i o používání (či zneužívání) pečetí ve starověku, středověku a novověku (včetně jejího nahrazení razítky). Výklad bude zaměřen na charakteristické znaky pečeti a na způsob jejího popisu, který by posluchači měli také ovládnout.
|
Požadavky na studenta
|
účast alespoň 90 %
písemný zápočet (blason čtyř štítů, dvou úplných erbů a popis dvou pečetí)
|
Obsah
|
Témata seminářů:
1. Seznámení se s heraldikou jako pomocnou vědou historickou, s erby a důvody jejího vzniku. Součásti úplného erbu a jejich blason. Heraldické tinktury a jejich šrafování. Tvary štítu, typy helmů.
2. Základní literatura k heraldice. Heroldské figury I. dělení, polcení, kosmé a šikmé dělení.
3. Heraldické prameny. Heroldské figury II. šachování, kostkování, routování a další složitější členění štítu včetně lemu.
4. Heroldi, heroldie. Obecné figury I. Zásady pro popis lidských figur, zvířat a ptáků, oblud a potvor.
5. Právo užívat erb, polepšení a ztráta erbu. Obecné figury II. Umělé kusy, zejména blason staveb a typy křížů
6. Blason dalších částí úplného erbu - helmů, přikryvadel, točenic či helmovních korunek a klenotů
7. Honosné kusy I. řády a řádové dekorace, hodnostní odznaky, klobouky a čepice a hodnostní koruny
8. Honosné kusy II. štítonoši, strážci štítu, prapory, korouhve, půda, trofeje, rodová hesla a bojové pokřiky, erbovní pláště a znakové stany.
9. Popis a blason konkrétních heraldických památek.
10. Seznámení se se sfragistikou jako pomocnou vědou historickou. Základní literatura k heraldice. Pečeť ve starověku, středověku a novověku, právo k pečeti, její funkce.
11. Typy pečetí, sdružené pečeti, různé typy pečeti jedné osoby. Falza a zneužití pečeti. Vnější znaky pečeti - pečetní látka, velikost a tvar pečeti, způsoby jejího připojení k listině.
12. Vnitřní znaky pečetí. Text na pečeti - opis, nápis a exerque. Pravidla přepisu textu. Pečetní pole - orámování, výjevy a pozadí.
13. Zásady popisu pečetí a jejich aplikace na konkrétní materiál.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BUBEN, Milan. Encyklopedie heraldiky: [světská a církevní titulatura a reálie]. Praha, 1994.
-
Základní:
SCHWARZENBERG, Karel František. Heraldika: heraldika, čili, Přehled její theorie se zřetelem k Čechám na vývojovém základě. Praha, 2007.
-
Základní:
KREJČÍKOVÁ, Jarmila, KREJČÍK, Tomáš. Úvod do české sfragistiky. Ostrava, 1989.
-
Rozšiřující:
Heraldika
-
Doporučená:
ZENGER, Zdeněk Maria. Česká heraldika. Praha, 1978.
-
Doporučená:
JANÁČEK, Josef. České erby. Praha, 1974.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Martin, SEDLÁČEK, August. Českomoravská heraldika 1., 2.. Praha, 1902.
-
Doporučená:
LOBKOWICZ, František. Encyklopedie řádů a vyznamenání. Praha, 1995.
-
Doporučená:
FIALA, Micha, KREJČÍK, Tomáš. Erbovní listiny Archivu Národního muzea. Praha, 2001.
-
Doporučená:
KRÁL Z DOBRÉ VODY, Vojtěch. Heraldika. Praha.
-
Doporučená:
PILNÁČEK, Josef. Občanské znaky. Brno, 2009.
-
Doporučená:
ČECH, Zdirad. Papežské znaky. Kostelní Vydří, 2009.
-
Doporučená:
KREJČÍK, Tomáš. Pečeť v kultuře středověku. Šenov u Ostravy, 1998.
-
Doporučená:
MARÁZ, Karel. Pečeti Jana Lucemburského. Brno, 2007.
-
Doporučená:
PHILIPPI, Friedrich. Siegel. Leipzig, Berlin, 1914.
-
Doporučená:
KREJČÍK, Tomáš, PSÍK, Richard. Základy heraldiky. Ostrava, 2008.
-
Doporučená:
KREJČÍKOVÁ, Jarmila, KREJČÍK, Tomáš. Základy heraldiky, genealogie a sfragistiky. Brno, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta. |
Získané způsobilosti |
Student umí blasonovat úplné erby i s honosnými kusy, stejně jako ovládá popis konkrétních heraldických památek a také různých typů pečetí a razítek. Je si zároveň vědom právních souvislostí spojených s užívání pečetí a erbu. Dokáže identifikovat a interpretovat důležité rysy erbu či pečeti, které mohou zúžit jejich určení a zná literaturu, heraldické soupisy a atlasy pečetí, které by mu mohly pomoci k identifikaci majitele erbu či pečeti. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Pracovní činnosti (dílny)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Písemný test
|
|
|
|