|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / YDAF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
YDAF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Drobné archivní fondy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Drobné archivní fondy - teorie a praxe pořádání archivních fondů pro historiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Teoretický úvod společně se semináři by posluchačům měly dát zřetelnou představu o tom, jak se archivář rozhoduje při zpracovávání konkrétního fondu, a pomoci jim osvojit si způsoby práce při třídění, pořádání a inventarizaci různých typů archivního materiálu (úřední knihy, spisový a účetní materiál). Na základě aplikace příslušných metodik by měli být posluchači schopni najít nejvhodnější způsob práce pro konkrétní fond (zachování původního členění či zavádění umělých schémat dle příslušných metodik), dále také vytvořit manipulační seznam.
Cílem seminářů je naučit posluchače základní orientaci v archivních fondech a pomocí prakticky laděného semináře mu přiblížit, jak vypadají dokumenty při převzetí, jak probíhá volba pořádacího systému a jak probíhá samotné pořádání a inventarizace. Je pravděpodobné, že tato zkušenost "z opačné strany" by mohla pomoci studentům historie se lépe orientovat v archivních fondech a lépe dohledat potřebné prameny.
|
Požadavky na studenta
|
účast minimálně 80 %
zápočet na základě aktivní účasti v rámci semináře a za vypracovaný manipulační seznam
|
Obsah
|
Témata přednášek
1. Základní seznámení s předmětem, způsoby výuky, orientace v literatuře a metodikách.
2. Teoretické představení archivního fondu, způsobů pořádání a inventarizace.
3. Archivní pomůcka - její části a charakteristika jednotlivých částí úvodu.
4. Archivní pomůcka - vytváření inventárního soupisu/manipulačního seznamu.
5. Metodiky konkrétního archivního materiálu.
6. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (listiny, úřední knihy).
7. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (úřední knihy).
8. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (registraturní pomůcky).
9. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (spisový materiál).
10. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (spisový materiál).
11. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (účetní materiál).
12. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (ostatní materiál).
13. Kompletace sepisovaných dokumentů, návod na vytvoření manipulačního seznamu.
Náplní seminářů bude práce s konkrétním archivním materiálem, jeho pořádání a inventarizace. Práce budou probíhat v pracovních skupinách nejčastěji v pořádací místnosti na Katedře historie FF UP a předmětem bude archivní fond vypůjčený z konkrétní instituce. Dosud tak byly pořádány fondy římskokatolických farních archivů, osobní fondy či části spisoven.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Semestrální práce
|
17
|
Příprava na zápočet
|
7
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta, výhodou je absolvování předmětu archivnictví. |
Získané způsobilosti |
Posluchač se orientuje se v odborné terminologii a literatuře, na jejímž základě umí vyhledat metodiky pro pořádání a inventarizaci fondů. Konkrétní archivní materiál je schopen rozčlenit na základní kategorie a pokusit se o jeho popis v rámci manipulačního seznamu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Demonstrace
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Pracovní činnosti (dílny)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
- Závěrečná zpráva
|
|
|
|