|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 7SSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
7SSS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sídelní struktury a strategie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
4
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je věnován vybraným problematikám sídelních struktur a strategií v minulosti - jakou roli hrály přírodní podmínky ve výběru místa pro založení sídliště, jakou roli v tom mohla hrát blízkost komunikace, míst nálezů strategických surovin, sídelní tradice apod. Budou řešeny vzájemné prostorové vztahy mezi sídlištními a pohřebními areály, místy kultu, obchodu a výroby; vzájemné prostorové vztahy na sídlišti, na pohřebišti či v jednotlivých výrobních centrech. Jednotlivá témata budou prezentována na příkladech známých z archeologických výzkumů u nás a v Evropě.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky: charakteristika a výklad pojmů - sídelní areály, jednotlivé typy areálů (sídlištní, pohřební, výrobní aj.), sídelní struktury a sídelní strategie (Nováček).
2. Lovecká tábořiště (Kalábková).
3. Exploatační a výrobní areály (Nováček).
4. Zemědělská sídliště (Kalábková).
5. Refugia (Kalábková).
6. Hradiště (Kalábková).
7. Pohřebiště (Kalábková).
8. Sakrální areály (Nováček).
9. Identifikace míst konfliktů (Nováček).
10. Komunikace (Kalábková).
11. Správní centra (Nováček).
12. Města (Nováček).
13. Shrnutí problematiky - vzájemné vazby, sídelní tradice, predikce jednotlivých typů areálů (Nováček, Kalábková).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Karel Nováček, Ph.D. ,
-
Přednášející:
doc. Mgr. Martin Golec, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Karel Nováček, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Novák, Ph.D. (100%),
PhDr. Pavel Šlézar, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Gojda M. (2000). Archeologie krajiny: vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha.
-
Základní:
Jiráň, L. ? Venclová, N. (eds.). (2007). Archeologie pravěkých Čech 1-8. Praha.
-
Základní:
Svoboda J. A. (2009). Čas lovců. Aktualizované dějiny paleolitu. Brno.
-
Základní:
Pokorný P. (2011). Neklidné časy. Kapitoly ze společných dějin přírody a lidí. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
75
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
101
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace v archeologických kulturách z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu. |
Získané způsobilosti |
Dobrá orientace ve studované problematice. Zlepšení prezentačních schopností výsledků práce. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|