|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 7ATPM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
7ATPM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aktuální trendy v arch. paleol. a mezol.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Aktuální trendy v archeologii paleolitu a mezolitu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
4
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky seznámí studenty s aktuálními trendy a "top" tématy studia paleolitu a mezolitu v celoevropském i světovém kontextu z hlediska archeologie, paleoantropologie, paleoetnologie a paleoekologie.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na výuce (52 hodin = 2 kredity); studium informačních zdrojů (50 hodin = 2 kredity); příprava na kolokvium (25 hodin = 1 kredit).
|
Obsah
|
1. Úvod do archeologie paleolitu - definice pojmů, způsoby badatelských přístupů, paradigmata, přehled moderních (interdisciplinárních) metod výzkumu.
2. Paleoekologie - stratigrafické členění kvartéru, vývoj klimatu a krajiny v Eurasii a Africe, klimatické cykly, typy kvartérních sedimentu, fauna a flóra v pleistocénu.
3. Přehled kulturního vývoje paleolitu a mezolitu Evropy, s přesahem do přilehlých oblastí Asie a Afriky - chronologie, geografické rozšíření, hmotná kultura, ekonomické a sociální aspekty.
4. Starý paleolit v Africe a Eurasii - nejstarší kamenné industrie v Africe, migrace hominidů do Eurasie a počátek paleolitického osídlení Evropy.
5. Střední paleolit - neandertálci a jejich kulturní adaptace v Eurasii, moustérien a micoquien v Evropě.
6.-7. Starší fáze mladého paleolitu - problematika přechodu od středního k mladému paleolitu, tranzitní kultury, šíření a adaptace moderního člověka v Eurasii, moderní lidé vs. poslední neandertálci.
8. Gravettien jako komplexní lovecko-sběračská společnost - problematika jeho vzniku, chronologie a konce.
9.-10. Evropa po posledním glaciálním maximu - rozdrobení kulturního vývoje a problematika epi-kultur, magdalénien jako poslední velká mladopaleolitická kultura, hlavní kulturní okruhy pozdního paleolitu.
11.-13. Mezolit a adaptace člověka na přírodní prostředí holocénu - změny v lovecko-sběračské společnosti, hlavní kulturní technokomplexy, problematika neolitizace Evropy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Svoboda, J. Čas lovců. Aktualizované dějiny paleolitu.. Brno, 2009.
-
Doporučená:
Bosinski, G. Die grosse Zeit des Eiszeitjägers. 1987.
-
Doporučená:
Roebroeks, W.; Mussi, M.; Svoboda, J.; Fennema, K. (eds.). Hunters of the Golden Age. Leiden, 2000.
-
Doporučená:
Abramova, Z. Ľart paléolithique d?Europe orientale et de Sibérie.. Grenoble, 1995.
-
Doporučená:
Bailey, G., Spikins, P. (eds.). Mesolithic Europe.. Cambridge, 2010.
-
Doporučená:
Neugebauer Maresch, Ch.; Owen, L. (eds.). New aspects of the Central and Easterm European Upper Paleolithic - methods, chronology, technology and subsistence. Wien, 2010.
-
Doporučená:
Svoboda, J. Počátky umění.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Svoboda, J. Předkové. Evoluce člověka.. Praha, 2013.
-
Doporučená:
Kozlowski, J. K. Świat przed ?rewolucja? neolityczna. Wielka historia świata, Tom 1. Warszawa, 2004.
-
Doporučená:
Roebroeks, W., van Kolfschoten, T. The earliest occupation of Europe.. Leiden, 1995.
-
Doporučená:
Nigst, P.R. The Early Upper Palaeolithic of the Middle Danube Region.. Leiden, 2012.
-
Doporučená:
Zilhao, J.; D'Errico, F. The Chronology of the Aurignacian and of the Transitional Technocomplexes: Dating, Stratigraphies, Cultural Implications. Lisboa, 2003.
-
Doporučená:
Roebroeks, W., Gamble, C. S. The Middle Paleolithic occupation of Europe.. Leiden, 1999.
-
Doporučená:
Cummings, V., Jordan, P., Zvelebil, M. (eds.). The Oxford Handbook of the Archaeology and Anthropology of Hunter-Gatherers.. Oxford, 2014.
-
Doporučená:
Gamble, C. S. The Paleolithic settlement of Europe.. Cambridge, 1986.
-
Doporučená:
Gamble, C. S. The Paleolithic societies of Europe.. Cambridge, 1999.
-
Doporučená:
Bar-Yosef, O., Zilhao, J. (eds.). Towards a Definition of the Aurignacian.. Lisboa, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace ve středoevropském paleolitu a mezolitu (chronologie, kulturní vývoj, materiální kultura) na úrovni bakalářského studia. |
Získané způsobilosti |
Orientace ve studované problematice, schopnost interpretovat kulturní vývoj paleolitu a mezolitu v širších souvislostech, kriticky zhodnotit jednotlivé vědecké hypotézy a přístupy, přehled o aktuální literatuře k dané problematice. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|