|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 7ASP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
7ASP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologie stavebního prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
4
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška je specializovanou sondou do klíčové kontaktní oblasti středověké archeologie s příbuznými disciplínami: do oblasti dějin staveb, architektury a urbanismu. Jejím cílem je provázat výzkum stavebních artefaktů v nejširším časovém a územním rámci s archeologickou teorií a metodou, a to jak v úrovni teoretické, tak především formou praktických ukázek práce s daty. Součástí přednášky bude terénní cvičení zaměřené na metody stavební dokumentace.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
1.-2. Dějiny staveb, stavebně historický průzkum, dějiny stavebního prostředí (built environment), stavební archeologie - zakotvení výzkumu staveb v současné archeologii
3.-4. Metoda stavebně archeologického výzkumu - formální, stratigrafická a funkční analýza, analýza prostorovosti. Formální požadavky stavebně historického průzkumu
5.-6. Předrománská a románská architektura a stavitelství na území ČR a střední Evropy: formální otázky, konstrukční variabilita, liturgické vlivy na formu sakrálních staveb, sakrální topografie a urbanismus měst
7.-8. Stavební formy, technologie, materiál a proměny staveb - na příkladu českých raně gotických sakrálních staveb (obecné formy a principy, zdroje a otázky anticipace forem lucemburské architektury, např. T pilíře, geneze "české podložky", aj.)
9.-10. Problém dochovatelnosti stavebních artefaktů - příklad nezděných konstrukcí a konstrukcí z kombinovaných materiálů a jejich odrazu v archeologickém záznamu
11.-13. Analýza a interpretace staveb na základě torzálních dat (případové studie)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Beránek, J. ? Macek, P. (eds.). (2015). Metodika stavebněhistorického průzkumu. Praha.
-
Doporučená:
Škabrada J. (2011). Konstrukce historických staveb. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Semestrální práce
|
50
|
Příprava na zápočet
|
26
|
Celkem
|
128
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní přehled archeologie středověku. |
Získané způsobilosti |
Základní znalost principů a cílů stavební dokumentace v archeologii, rozlišování mezi druhy stavebně historického průzkumu, pochopení vědeckého kontextu stavební archeologie. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Projekce (statická, dynamická)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|