|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 6VAM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
6VAM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývoj archeologického myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz poskytuje studentům větší orientaci v dosavadní metodologii a teoretických východiscích evropské a světové archeologie. Přehled vývoje archeologických paradigmat dovede studenty k pochopení vývoje k současným teoretickým směrům v archeologii. Zaměřuje se na definici a hodnocení jednotlivých směrů v romantickém, evolucionistickém a v kulturně historickém paradigmatu, zrod "Nové archeologie" a procesualismu či definici a náplň postprocesualismu. Kurz poskytuje základní přehled současné evropské a světové archeologie ve smyslu tradice a současnosti teoretických konceptů a paradigmat, otázek řešených v prostředí různých archeologických tradic, ale i vztahu archeologie a veřejnosti. Kurz představuje archeologii jako komplexní vědní obor v komplexním multikulturním světě současnosti. Zohledněna budou úskalí současné spolupráce a komunikace v archeologii, jako je nacionalismus, náboženský fundamentalismus apod. Studenti se také seznámí se strukturou vědecké a profesní komunikace v evropské (EAA), americké (SAA) i světové archeologii (WAC, UISPP), rovněž jako s dokumenty formujícími právní a etické apsekty práce s archeologickými památkami (Konvence z La Vallety, Haagská konvence). Zvláštní pozornost bude věnována některým otázkám etiky a politické odpovědnosti, např. právu na vlastní minulost, repatriaci, archeologii gendru a menšin.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách, studium základní a doporučené literatury, příprava prezentace a eseje na zadané téma.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia předmětu (Nováček).
2. Paradigma romantické - charakteristika, případové studie (Kalábková).
3. Paradigma evolucionistické - charakteristika, případové studie (Kalábková).
4. Paradigma kulturně historické - charakteristika, případové studie (Golec).
5. Typologie, sídelní archeologie, historický partikularismus (Golec).
6. Funkcionalismus, difuzionismus a marxismus v evropské archeologii (Golec).
7. Paradigma procesuální (tzv. Nová archeologie) - úvod, hlavní znaky, pojmy a badatelské osobnosti ve světové archeologii (Nováček).
8. Projevy "nové archeologie" v československé archeologii, případové studie (Nováček).
9. Archeologie 80. a 90. let 20. století - antropologicky orientované přístupy - charakteristika, osobnosti, ukázka způsobu řešení teoretických otázek na příkladech (Nováček).
10. Archeologie 80. a 90. let 20. století - přírodovědně, sociálně a ekonomicky orientované přístupy - charakteristika, osobnosti, ukázka způsobu řešení teoretických otázek na příkladech (Nováček).
11. Etika archeologie - gender, menšiny, repatriace, právo na minulost, archeologie v době ozbrojených konfliktů (Nováček).
12. Mezinárodní organizace v archeologii - EAA, WAC, UISPP, SAA, ICOMOS (Nováček).
13. Prezentace vypracovaných esejí (všichni vyučující).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Karel Nováček, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Mgr. Martin Golec, Ph.D. (100%),
Mgr. Miloš Hlava, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Karel Nováček, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Novák, Ph.D. (100%),
PhDr. Pavel Šlézar, Ph.D. (100%),
Mgr. Tomáš Zeman, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Malina, J. ? Vašíček, Z. (2006). Archeologie, historie, minulost. Praha.
-
Základní:
Kuna, M. (2007). Archeologie pravěkých Čech 1. Praha.
-
Základní:
Malina, J. (1981). Archeologie včera a dnes aneb Mají archeologové více šedé hmoty za nehty než za ušima? 1.a 2. díl. České Budějovice.
-
Doporučená:
Neustupný E. (2010). Teorie archeologie. Plzeň.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
25
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace v archeologických paradigmatech a metodách archeologické práce vycházejí z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu Úvod do studia archeologie, Teorie archeologického výzkumu a Archeologická památková péče a muzejní archeologie, popř. Dějiny pravěku. |
Získané způsobilosti |
Základní orientace v teorii vědecké práce v minulosti i současnosti. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|