|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 6SALS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
6SALS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sídel. arch. lovecko-sběračských popul.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Sídelní archeologie lovecko-sběračských populací
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky se zaměří na témata současné sídelní archeologie v rámci výzkumu paleolitu a mezolitu, kde se těžiště zájmu přenáší ke komplexnímu zhodnocení lokalit v kontextu vnitřní struktury sídliště, vztahům k ostatním sídlištím v rámci jednoho sídelního areálu, na studium struktury celého osídlení jako i na studium sídelních strategií v krajině. Analýzy takových prostorových struktur a vztahů vycházejí z teoretického předpokladu, že rozložení archeologických lokalit, objektů nebo artefaktů není v krajině náhodné, ale je následkem lidských aktivit a do jisté míry tak odráží lidské chování a myšlení v minulosti. Současně je projevem lidské adaptace na přírodní a sociální prostředí. Prostorová analýza si proto vytváří vlastní metody a uplatňuje teoretické modely, které se vztahují výlučně na paleolitické populace lovců-sběračů a nelze je použít na populace mladšího pravěku, s jejichž příchodem se celkové vnímaní a využívaní sídelního prostoru změní. Jako základní metodický problém se zde jeví statický charakter současného archeologického záznamu a dynamický charakter společnosti, která jej v minulosti vytvářela. Proto jsou při jeho analýze a interpretaci využívány i pozorování z oblasti etnoarcheologie (pozorování sídlišť a aktivit současných lovecko-sběračských a nomádských společností) nebo experimentální archeologie.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na výuce (52 hodin = 2 kredity); studium informačních zdrojů (50 hodin = 2 kredity); příprava na kolokvium (25 hodin = 1 kredit).
|
Obsah
|
1. - 13. Studentům budou postupně představována jednotlivá témata současné sídelní archeologie z teoretického a metodického hlediska a jejich aplikace pro potřeby paleolitického výzkumu: historický kontext, základní teoretické modely, etnoarcheologické a experimentální analogie, roviny sídelně-archeologického výzkumu - vztah lokalit k přírodnímu prostředí, potravinovým a surovinovým zdrojům, sledovaní vnitřního vývoje a uspořádání lokalit, celková organizace sídelního areálu apod., formování archeologických situací, metody prostorové analýzy, interpretace archeologického záznamu z hlediska latentních a evidentních prostorových struktur.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gaudzinski-Windheuser, S.; Jöris, O.; Sensburg, M.; Street, M.; Turner, E. (eds.). Site-internal spatial organization of hunter-gatherer societies: Case studies from the European Palaeolithic and Mesolithic.. Mainz, 2011.
-
Doporučená:
Svoboda, Jiří. Čas lovců. Aktualizované dějiny paleolitu.. Brno, 2009.
-
Doporučená:
Leroi-Gourhan, A.; Brézillon, M. Fouilles de Pincevent: Essai d'analyse ethnographique d'un habitat magdalénien. Paris, 1972.
-
Doporučená:
Hietala, H.J. (ed.). Intrasite Spatial Analysis in Archaeology. Cambridge, 1984.
-
Doporučená:
Blankholm, H.P. Intrasite Spatial Analysis in Theory and Practice. Aarhus, 1991.
-
Doporučená:
Binford, L.R. Nunamiut Ethnoarchaeology. New York, 1978.
-
Doporučená:
Stapert, D. Rings and sectors: Intrasite spatial analysis of Stone Age sites. Palaeohistoria 31. 1989.
-
Doporučená:
Chang, K.C. (ed.). Settlement archaeology. Palo Alto, 1968.
-
Doporučená:
Cziesla, E. Siedlungsdynamik auf steinzeitlichen Fundplätzen: Methodische Aspekte zur Analyse latenter Strukturen. Bonn, 1990.
-
Doporučená:
Hodder, I.; Orton, C. Spatial Analysis in Archaeology. Cambridge, 1976.
-
Doporučená:
Whallon, R. Spatial Analysis of Palaeolithic Occupation Areas. C. Renfrew (ed.): The explanation of culture change: the models in prehistory. London, 1973.
-
Doporučená:
Clarke, D.L. (ed.). Spatial Archaeology. London - New York - San Francisco, 1977.
-
Doporučená:
Kroll, E.M.; Price, T.D. (eds.). The interpretation of archaeological spatial petterning. New York - London, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace v evropském paleolitu a mezolitu (chronologie, kulturní vývoj, materiální kultura), je doporučeno absolvování předmětu Metody a interpretace paleolitického výzkumu v 1/LS. |
Získané způsobilosti |
Orientace ve studované problematice, schopnost analyzovat a interpretovat paleolitický a mezolitický výzkum z hlediska prostorových struktur a sídelních strategií, kriticky zhodnotit jednotlivé vědecké hypotézy a přístupy, přehled o aktuální literatuře k dané problematice. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|