|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 6PAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
6PAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Paleoantropologie
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky přiblíží posluchačům aktuální poznatky o studiu antropogeneze, fyzické evoluci člověka v širším kontextu vývoje a změn přírodního a sociálního prostředí. Hlavní důraz bude kladen na fylogenezi a taxonomii homininů, proces migrace lidských populací a osídlování nových teritorií, jejich adaptaci na nově osídlená prostředí a také na paleogenetiku člověka.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na výuce (26 hodin = 1 kredit); samostudium informačních zdrojů (25 hodin = 1 kredit); příprava na kolokvium (25 hodin = 1 kredit).
|
Obsah
|
1.-2. Úvod do studia paleoantropologie - základní pojmy a badatelské přístupy, metody výzkumu, principy fylogeneze a taxonomie homininů, vývojové stromy, proces antropogeneze, paleogenetika.
3.-4. Evoluce nejstarších primátů, původ hominidů a prvotní adaptace homininů.
5.-6. Australopitékové a první zástupci rodu Homo v Africe.
7.-8. Kolonizace Eurasie a regionální variabilita populací Starého světa.
9.-10. Neandertálci a jejich populační variabilita.
11.-13. Anatomicky moderní lidé - vznik nové populace v Africe a její postupné šíření do ostatních částí světa.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vančata, V. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha, 2012.
-
Základní:
Svoboda, J. Předkové. Evoluce člověka.. Praha, 2014.
-
Doporučená:
Trinkaus, E.; Svoboda, J. (eds.). Early Modern Human Evolution in Central Europe. The People of Dolní Věstonice and Pavlov.. Oxford - New York, 2006.
-
Doporučená:
Teschler-Nicola, M. (ed.). Early modern humans at the Moravian Gate. The Mladeč caves and their remains.. Wien - New York, 2006.
-
Doporučená:
Velemínská, J.; Brůžek, J. (eds.). Early modern humans from Předmostí. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Henke, W.; Tatterstall, I. (eds.). Handbook of paleoanthropology. Berlin, 2007.
-
Doporučená:
Stringer, Ch.; Gamble, C. In search of the Neanderthals. London, 1993.
-
Doporučená:
Wolpoff, M. Paleoanthropology. Boston, 1999.
-
Doporučená:
Šmahel, Z. Příběh lidského rodu. Brno, 2005.
-
Doporučená:
Mellars, P. et al. Rethinking the human revolution. Cambridge, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace ve středoevropském paleolitu a mezolitu (chronologie, kulturní vývoj, materiální kultura) na úrovni bakalářského studia; je doporučeno soubežné zapsání předmětu Aktuální trendy v archeologii paleolitu a mezolitu. |
Získané způsobilosti |
Orientace ve studované problematice a přehled o aktuální literatuře, schopnost interpretovat vývoj homininů v prostoru a čase, popsat morfologii a chování jednotlivých taxonů homininů, vysvětlit proces adaptace na nově osídlená prostředí, kriticky zhodnotit jednotlivé vědecké hypotézy a přístupy. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|