|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 6NS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
6NS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Neolitická sídliště
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je věnován komplexnímu detailnímu popisu neolitického sídliště. Budou řešeny možnosti neolitických sídelních strategií - jakou roli hrály přírodní podmínky ve výběru místa pro založení sídliště, jakou roli v tom mohla hrát blízkost komunikace, míst nálezů strategických surovin, sídelní tradice apod. Budou řešeny vzájemné prostorové vztahy mezi sídlištními a pohřebními areály, míst kultu, obchodu a výroby či vzájemné prostorové vztahy na sídlišti, pohřebišti či na jednotlivých výrobních areálech. Jednotlivá témata budou prezentována na příkladech z území Čech, Moravy i blízkého zahraničí.
|
Požadavky na studenta
|
(1) Účast na výuce: 52 hodin = 2 kredity; (2) studium informačních zdrojů, příprava na kolokvium: 75 hodin = 3 kredity.
|
Obsah
|
1. Úvod: sídliště - definice, charakteristika doby.
2. Vazby možných loveckých areálů a neolitických sídlišť.
3. Vazby exploatačních a výrobních areálů a neolitických sídlišť.
4. Zemědělské areály.
5. Refugia - jeskyně.
6. Výšinná, strategicky umístěná sídliště a hradiště.
7. Pohřební areály na neolitických sídlištích.
8. Sakrální areály na neolitických sídlištích.
9. Existence komunikací? - spojnice mezi neolitickými sídlišti.
10.-11. Neolitický dům.
12. Nemovité sídlištní objekty a jejich interpretace.
13. Závěrečné shrnutí - analýza výzkumu neolitického sídliště.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pavlů, I. (2011). Analýza artefaktů. Hradec Králové.
-
Základní:
Pavlů. I. (ed.). (2007). Archeologie pravěkých Čech 3. Neolit.. Praha.
-
Základní:
Neustupný, E. (ed.). (2007). Archeologie pravěkých Čech 4. Eneolit.. Praha.
-
Základní:
Pavlů, I. (2000). Life on a neolithic site.. Praha.
-
Základní:
Pavlů, I. Neolit mírného evropského pásma (5600?4200 BC) a jeho současníci..
-
Základní:
Pavlů, I. (2011). Společnost na neolitickém sídlišti Bylany. Status a role artefaktů.. Praha.
-
Základní:
Čižmář, Z. a kol. (2008). Život a smrt v mladší době kamenné. Znojmo.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
23
|
Celkem
|
73
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Pro absolvování tohoto předmětu se vyžaduje dobrá orientace v období neolitu/eneoltu na úrovni bakalářského studia. |
Získané způsobilosti |
Znalost studované problematiky - rozvoj kritického myšlení. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|