|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 5DRNA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
5DRNA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k dějinám raného novověku
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
4
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům. Student si zvolí dle svého zájmu z aktuálně nabízených témat semináře, například: varianta A - Slovo a obraz v kultuře raného novověku; varianta B - Kulturní dějiny raného novověku I.; varianta C - Historiografie raného novověku.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce.
Účast na průběžném tutorialu: 2 semináře věnované vybraným kapitolám z Dějin raného novověku
Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod.
Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Obsah
|
Varianta A - Slovo a obraz v kultuře raného novověku
Seminář se bude zabývat různými aspekty raně novověké kultury, především vzájemnou provázaností slova a obrazu v předmoderní společnosti. Pozornost bude věnována vybraným tématům (knihtisk, emblematika, ikonoklasmus, slavnosti, apod.) na jejichž příkladu budou ukázány možné způsoby interpretace písemných a zejména obrazových pramenů. Tematické okruhy:
1. Knihtisk.
2. Od konfese ke katechismu: Text mezi kulturou učenou a lidovou.
3. Luteránská grafika jako prostředek náboženské propagandy.
4. Posvátné obrazy a ikonoklasmus.
5. Kult svatých.
6. Theatrum Mundi: Rudolfínské universum.
7. Jak se tvoří král: Obrazy panovnické moci.
Varinata B - Kulturní dějiny raného novověku I.
Cílem semináře je seznámit studenty/ky s nejdůležitějšími jevy a fenomény kulturních dějin raného novověku, současně s výpovědními možnostmi pramenů osobní povahy a se základní domácí i zahraniční literaturou. Témata tvoří pestrou mozaiku a jsou volena tak, aby korespondovala s klíčovými událostmi a procesy raného novověku, které jsou zasazeny do širšího kulturně-společenského a politického rámce.
Tematické okruhy:
1. Komunikační revoluce v raném novověku.
2. Evropa a Osmanská říše.
3. Evropa a Nový svět.
4. Evropa a Asie.
5. Umění mezi renesancí, manýrismem a barokem.
6. Proměny šlechty mezi 16. a 18. století.
7. Ženy v raném novověku.
8. Konfese, konverze a exil: religiozita raně novověkého člověka.
9. Pobělohorské století očima 19.-21. století: bělohorský mýtus a jeho proměny.
Varinata C - Historiografie raného novověku
Tematické okruhy:
1. Úvod.
2. Mýtus počátku ve středověké a raně novověké historiografii (Čechy, Morava).
3. Mýtus počátku ve středověké a raněnovověké historiografii (Uhry, Polsko, Prusy).
4. Mýtus počátku ve středověké a raněnovověké historiografii (Anglie).
5. Konfesijní dějepisectví (Kniha mučedníků).
6. Protestantské a katolické verze předbělohorských a pobělohorských dějin.
7. Protestantské a katolické verze předbělohorských a pobělohorských dějin.
8. Městská historiografie jako pokus o utopii.
9. Barokní dějepisectví (Balbín, Pešina z Čechorodu atd.).
10. Stadiální historie a osvícenské filozofie dějin.
11. Pokus o kritické dějepisectví (Gelasius Dobner, Josef Dobrovský).
12. Raně novověké dějepisectví jako specifický žánr?
13. Současná historiografie věnovaná ranému novověku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Urban, O. (1991). České a slovenské dějiny do roku 1918.. Praha.
-
Základní:
Bartoš, J. (1992). Úvod do metodiky a techniky historické práce.. Olomouc.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
70
|
Celkem
|
70
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
5
|
Celkem
|
5
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní orientace v dějinách raného novověku na úrovni středoškolského učiva. |
Získané způsobilosti |
Student získá podrobnější znalosti o vybraném tématu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|