|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 5ASN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
5ASN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologie středověku a novověku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
8
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky archeologického výzkumu lokalit z doby středověku a novověku. Úvod do základní problematiky oboru - časové a prostorové vymezení středověké a novověké archeologie, přehled o základní evropské literatuře, časopisech, pracovištích a badatelích, vymezení předmětu studia, jeho definice, metodika a metody se zvláštním zaměřením na spolupracující obory a mezní disciplíny z oblasti společenských, přírodovědných a technických disciplín, včetně prospekčních a datovacích metod. V neposlední řadě je věnována pozornost dějinám oboru a jeho vzniku, systematice archeologie středověku a dělení disciplíny na jednotlivé oblasti, v nichž pracuje.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce.
Účast na průběžném tutorialu: 4 přednášky a 4 semináře věnované vybraným kapitolám z Archeologie středověku a novověku.
Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod.
Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Obsah
|
Přednášky:
Úvod do základní problematiky oboru
1. Metody středověké a novověké archeologie, základní literatura.
2. Periodizace.
3. Geografický a přírodní rámec.
Život člověka ve středověku na základě archeologických pramenů:
4. Zemědělci v 6.-12. století.
5. Zemědělci v 13.-18. století.
6. Řemeslníci.
7. Horníci a hutníci.
7.-8. Budovatelé a obyvatelé hradisek.
9. Obyvatelé měst.
10. Duchovní, žáci a učitelé.
11. Velmoži, budovatelé hradů, panovníci.
12. Vojáci.
13. Moravští bratři, židé.
Semináře:
Na seminářích bude probírána speciální problematika, jež bude rozšiřovat téma přednášky a bude zaměřená především na otázky metodologie oboru, specifika terénní praxe a spolupráce s dalšími disciplínami společenských věd. Semináře budou probíhat formou přednesení referátů zadaných na dané téma a zpracovávaných v seminárních pracích, jejich rozboru a následné řízené diskuse, na kterou bude kladen velký důraz.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Unger, Josef. (2008). Archeologie středověku. Odraz života lidí v archeologických pramenech. Hradec Králové.
-
Doporučená:
Měřínský, Zdeněk. (2002). České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I.. Praha.
-
Doporučená:
Měřínský, Zdeněk. (2006). České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu II.. Praha.
-
Doporučená:
Lutovský, Michal. (2001). Encyklopedie slovanské archeologie v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha.
-
Doporučená:
Klápště, Jan. (2005). Proměna českých zemí ve středověku. Praha.
-
Doporučená:
Kouřil, Pavel (ed.). (2014). Velká Morava a počátky křesťanství. Brno.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
11
|
Příprava na zkoušku
|
80
|
Celkem
|
91
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Celkem
|
9
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost dějinného kontextu období středověku a novověku na našem území. |
Získané způsobilosti |
Student zná základní metody výzkumu lokalit z daného časového období a jejich specifika. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|