|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 5APP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
5APP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologická PP a MA
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Archeologická památková péče a muzejní archeologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
8
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
První část kurzu je věnována archeologické památkové péči. Kurz nabízí základní orientaci v problematice - seznamuje se zněním a výkladem jednotlivých zákonů vztahujících se k archeologické práci; na konkrétních příkladech z praxe ukazuje vzniklé problémy a jejich možná řešení. Druhá část je věnována muzejní archeologii - způsobu vedení archeologické sbírky, její evidenci a inventarizaci. Kurz se průběžně věnuje také prezentaci archeologické práce na veřejnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce.
Účast na průběžném tutorialu: 8 přednášky věnované vybraným kapitolám z APP a muzejní archeologie
Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod.
Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Obsah
|
Přednášky:
1.-2. Archeologická památková péče a management archeologického dědictví. Vztah teoretické a aplikované archeologie v managementu archeologického dědictví. Hlavní nástroje managementu archeologického dědictví. Přehled domácí legislativy pro management archeologického dědictví. Různé interpretace právních norem. Řešení případů svévolného ničení archeologických památek. Management archeologického dědictví v zahraničí. Režim ochrany archeologických památek: co ohrožuje archeologické lokality a památky, seznamy archeologických nemovitých památek, možnosti ochrany movitých památek (Bureš).
3.-4. Cesta informace k archeologickému výzkumu, otázka vztahu kurátora, kontraktora, klienta a konzultanta. Archeologický projekt: 5 fází archeologického projektu, rozpočet a harmonogram projektu, druhy archeologických projektů, řízení terénního archeologického výzkumu (příprava a průběh, práce s techniky a brigádníky, úloha vedoucího výzkumu, ochrana zdraví a bezpečnost práce, sociální podmínky pracovníků). Smluvní archeologie: koncepce výzkumu a smluvního vztahu, právní základ smluvního vztahu, smluvní jednání, využití zákonných norem v procesu smluvního jednání, smlouva o provedení archeologického výzkumu, smluvní vztah, jeho vznik, trvání a zánik. Řízení archeologické organizace. Právní formy archeologických institucí. Organizační struktura instituce: funkcionální, projektová, maticová. Řízení finančních zdrojů: řízení finančních zdrojů jako proces, rozpočet organizace (programový, zdrojový, rozpočet finančních toků). Získávání finančních zdrojů: dotace, granty, dary, členské příspěvky, úroky, půjčky, výnosy z prodeje zboží nebo služeb. Základní principy účetnictví. Marketing: marketingové myšlení, marketingové kroky, univerzalita a specializace. Tým: co je to tým, výběr členů týmu a osobnostní charakteristiky, vůdčí osobnost a vedení týmu. Řízení pracovní skupiny: kontinuum řídících stylů, manažerská mřížka, vedení porad a jednání, základy vyjednávání. Archeologické organizace a daně (Bureš).
5.-6. Archeologické dědictví a veřejnost: Potřebuje veřejnost archeologii? Proč archeologie potřebuje informovanou veřejnost. Veřejnost jako klient a příjemce služeb. Cílové skupiny v rámci veřejnosti, jejich vymezení a oslovení. Šíření informací v archeologii a o archeologii. Ochrana autorských práv v archeologii. Možnosti působení archeologie na veřejnost: zveřejnění informace, vzdělávání, popularizace. Úloha archeologa v působení na veřejnost (Bureš).
7.-8. Archeologie a ochrana životního prostředí. Archeologie v územním plánování. Archeologie ve státní správě a samosprávě. Chránit nebo rekonstruovat? Otázky ochrany či zpřístupnění archeologických lokalit. (ochrana, konzervace, restaurování, rekonstrukce, znovuvytvoření). Archeologie a turistický ruch. Archeologie ve sdělovacích prostředcích: tisk, rozhlas a televize, tisková zpráva, tisková konference. Odraz archeologie v krásné literatuře, výtvarném umění, filmu či divadle a jeho význam (Bureš).
9. Archeolog a muzeum - úvod do muzejní archeologie, rozbor zákona č. 122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů. Běžně používané normy pro vedení archeologické sbírky (Kalábková).
10. Způsoby nabývání sbírky (akvizice). Možnosti nákupu sbírky. Způsoby evidence archeologické sbírky - CES, I. a II. stupeň; revize a inventarizace sbírek. Počítačové databáze k evidenci archeologických sbírek (CESÍK, DEMUS, BACH). Uložení archeologické sbírky - možnosti a praxe (Kalábková).
11. Výstavy a expozice - záměr, libreto, scénář a realizace, možnosti získávání finančních prostředků (Kalábková).
12. Práce s badateli, konzervátory a dokumentátory. Muzejní archivy a knihovny. Příprava výpůjček, znaleckých posudků a různých podkladů (Kalábková).
13. Návštěva regionálního muzejního archeologického pracoviště (Kalábková).
Semináře:
1.-13. Diskuse nad odpřednášeným tématem. V rámci muzejní archeologie praktické cvičení v programu DEMUS-arch.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Michal Bureš, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Michal Bureš, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Michal Bureš, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bureš, M. (2014). Managment archeologického kulturního dědictví.. Plzeň.
-
Základní:
Žalman, J. a kol. (2002). Příručka muzejníkova I.. Praha - Brno.
-
Základní:
Žalman, J. a kol. (2002). Příručka muzejníkova II.. Praha - Brno.
-
Základní:
Kováčik, P. (2014). Terénní teorie a praxe. I. Archeologická památková péče: management archeologického výzkumu.. Opava.
-
Doporučená:
Kalábková, P. ? Jankovičová, P. ? Lenhart, Z. (2008). Demus ? dokumentace a evidence muzejních sbírek. Představení modulu Demus01 Archeologie. In: J. Macháček (ed.), Počítačová podpora v archeologii 2.. Brno ? Praha ? Plzeň.
-
Doporučená:
Merriman, N. (ed.):. (2004). Public Archaeology. London.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
16
|
Celkem
|
16
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Celkem
|
50
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Celkem
|
9
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní přehled o práci archeologa a archeologických institucí. |
Získané způsobilosti |
Získání kvalifikovaného přehledu o archeologické památkové péči, muzejní archeologii a o prezentaci archeologického kulturního dědictví. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|