Cíle předmětu (anotace):
|
Semináře se věnují vybraným archeologickým tématům a studenti se na ně předem samostatně připravují. Na každou hodinu si studenti připravují diskusní příspěvek k danému tématu. Každý student si navíc připraví jednu prezentaci na vybrané téma (prezentace o délce cca 15 minut).
|
Požadavky na studenta
|
(1) Účast na výuce: 26 hodin = 1 kredit; (2) příprava diskusních příspěvků: 25 hodin = 1 kredit; (3) příprava prezentace: 25 hodin = 1 kredit.
|
Obsah
|
1. Rozdělení témat.
2. Dějiny bádání.
3. Pomocné archeologické disciplíny.
4. Artefakty.
5. Ekofakty.
6. Přírodní prostředí.
7. Suroviny.
8. Experimentální archeologie.
9. Strava.
10. Oděv.
11. Svět idejí.
12. Stezky a komunikace.
13. Závěrečné shrnutí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jiráň, L. ? Venclová, N. (eds.). (2007). Archeologie pravěkých Čech 1?8.. Praha.
-
Základní:
Měřínský, Z. (2002). České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I..
-
Základní:
Měřínský, Z. (2006). České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu II.. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
13
|
Celkem
|
13
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Celkem
|
25
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Celkem
|
13
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní přehled v nejstarších dějinách. |
Získané způsobilosti |
Detailnější orientace v problematice archeologické práce a ve vývoji osídlení od nejstarších dob do raného středověku. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|