|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGN / 92ASE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGN
/
92ASE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Textová sémantika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studijní předmět "Sémantika - textová sémantika" se zaměří na poměrně nové odvětví výzkumu ve vědě o významu. Posluchačům bude v úvodu zprostředkován vývoj této subdisciplíny sémantiky a její propojení s ostatními oblastmi zaměřenými na otázky spojené s významem. Hlavním záměrem je ovšem zprostředkování analytického modelu TexSem (Textsemantisches Analyseraster) a jeho aplikace. Tento model vychází ze tří základních analytických rovin, totiž a) komunikačně-pragmatického rámce, b) mikrostrukturální roviny a c) makrostrukturální roviny. Na teoretické rovině budou posluchačům objasněny jednotlivé typy postupů na daných rovinách. Ty se následně pokusíme aplikovat na vybrané texty. Cílem semináře je jednak poskytnout posluchačům náhled do subdisciplíny sémantiky, se kterou se v magisterském studiu pravděpodobně nesetkali, jednak jim tímto způsobem zprostředkovat účinné "nástroje" k efektivní analýze textů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, průběžné zpracování zadaných úkolů.
|
Obsah
|
Seminář se zaměřuje na následující dílčí témata:
- Úvod: základní pojmy; předmět výzkumu lingvistické disciplíny "sémantika"; vyhranění pojmu "význam" ; problémy spojené s výběrem metodologie; styčné body s jinými lingvistickými disciplínami
- Historické počátky reflexí o významu; arbitrarita jazykového znaku; historický vývoj diskuze o podmíněnosti jazykových znaků; konvenční ukotvení jazykového znaku.
(Platon: Kratylos)
- Sémantika na úrovni lexikální; problematika sémů, pokusy o sémovou (komponentovou) analýzu; sémantické relace; sémantická pole; mezery v lexikálním systému (Lyons, John: Semantik)
- Sémantika na úrovni lexikální a mentální lexikon; kapacita paměti a přístup ke slovní zásobě; styčné body s psycholingvistikou; prototypové teorie; funkce metafory v jazyce (Aitchison, Jean: Wörter im Kopf)
- Problematika referenčních teorií; extenze / intenze; principy úspěšné reference: implikatury, referenčně zaměřené modely jazykového znaku; význam v kontextu (Ogden, C. K. / Richards I. A.: Die Bedeutung der Bedeutung; Malinowski, Bronislav: Das Problem der Bedeutung in primitiven Sprachen)
- Sémantika na hranici k pragmatice; př.: deixe; deixe vázaná na doménu; přímá / nepřímá deixe; přímé / nepřímé anaforické výrazy (Consten, Manfred: ?Beißen sie?? ? Indirekte Deixis und die Selektion von Referenzdomänen)
- Větná sémantika; pravdivostní hodnoty versus kontextový význam; styčné body mezi sémantikou a syntaxí; sémantický "problém" v generativních přístupech.
(Polenz, Peter von: Deutsche Satzsemantik)
- Historická sémantika; vývoj disciplíny historické sémantiky; teorie vývoje a změn ve významu, typy inovativních komunikačních procesů a jejich vliv na změny významu; procesy konvencionalizace; typologie změn významu (Fritz, Gerd: Historische Semantik)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Schwarz, Monika. Semantik: ein Arbeitsbuch.. Tübingen, 2004.
-
Doporučená:
Polenz, Peter von. Deutsche Satzsemantik: Grundbegriffe des Zwischen-den-Zeilen-Lesens.. Berlin, 1985.
-
Doporučená:
Ogden C. K. / Richards I. A. Die Bedeutung der Bedeutung. Eine Untersuchung über den Einfluß der Sprache auf das Denken und über die Wissenschaft des Symbolismus. Frankfurt am Main, 1974.
-
Doporučená:
Fritz, Gerd. Einführung in die historische Semantik. Tübingen, 2005.
-
Doporučená:
Lyons, John. Semantik. Bd. I.. München, 1988.
-
Doporučená:
Pohl, Inge (Hrsg.). (2008). Semantik und Pragmatik - Schnittstellen.. Frankfurt am Main.
-
Doporučená:
Aitchison, Jean. Wörter im Kopf: eine Einführung in das mentale Lexikon. Tübingen, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Jedná se o seminář určený studentům německé folologie - doktorandské studium. |
Získané způsobilosti |
V semináři budou nejdříve zprostředkovány různé modely jazykového znaku, např. koncepty de Saussurea, Peirceho a Jakobsona, poté bude v jednotlivých tématických okruzích specifikována a na konkrétních případech demonstrována klasifikace sémantického výzkumu na oblasti lexikální, větné a textové sémantiky, včetně sémantiky diskurzu. Vedle synchronní sémantiky budou diskutovány také vybrané otázky z oblasti historické sémantiky, jejího vývoje a specifikovány různé typy změn ve významu. Zvláštní důraz bude kladen na zprostředkování vývojových směrů v lingvistické sémantice, kontrastně budou porovnávány přístupy strukturalistické, generativní a formální nauky o významu. Po absolvování semináře se budou studenti orientovat v relevantní sekundární literatuře k jednotlivým dílčím disciplínám sémantiky a budou mít podrobný přehled o jednotlivých metodologických přístupech a deskriptivních modelech v oblasti lingvistické sémantiky. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|