|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGN / 92AKL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGN
/
92AKL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kognitivní lingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studijní předmět kognitivní lingvistika se zaměřuje na zprostředkování tří tematických celků: 1) Srovnání vybraných modelů zpracování jazyka s ohledem na jejich adekvátnost. Přitom bude brána zřetel na dvě základní kritéria: tzv. "Lernbarkeitskriterium" a "Verarbeitungskriterium". 2) V další části bude zaměřena pozornost především na antropocentrické přístupy v rámci kognitivní lingvistiky. Diskutovány budou v tomto kontextu otázky spojené s pojmy metafora, stereotyp, prototyp. 3) Poslední oblastí kognitivní lingvistiky, na kterou se zaměříme, je tzv. "Konstruktionsgrammatik". Prvním cílem předmětu je tedy poskytnout posluchačům přehled o relevantních modelech jazykového zpracování, přičemž budou informováni o disciplínách hraničících či protínajících se s kognitivní lingvistikou. Dalším cílem je osvětlit zmíněné koncepty, které jsou posluchačům známé z jiných disciplín (literární věda, sémantika, sociologie apod.), z perspektivy kognitivní lingvistiky. A konečně budou posluchači seznámeni s poměrně novým, kognitivně zaměřeným konceptem v oblasti popisu gramatických struktur. Dle zájmu posluchačů je možnost klást důraz na jednotlivé tematické okruhy.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, průběžné zpracování zadaných úkolů.
|
Obsah
|
V semináři budou představeny vývojové tendence relativně mladé lingvistické disciplíny, jež se ovšem v posledních dekádách rychle vyvíjí. Kognitivní lingvistika bývá definičně vymezována jako dílčí součást vědy o kognitivních schopnostech živých organismů, jež se zaměřuje především na výzkum, popis a objasnění mentálních struktur, jež jsou aktivovány při produkci a recepci jazyka.
Otázky, na jejichž zodpovězení se seminář zaměří:
- Jakým způsobem je možné vymezit předmět výzkumu kognitivní lingvistiky? Jedná se o novou disciplínu či o syntézu již definovaných stávajících lingvistických přístupů? Jaké jsou souvztažnosti mezi již etablovanou psycholingvistikou a tzv. kognitivní lingvistikou?
- Jaké problémy jsou spojeny s definicí člověka a lidské mysli jako systému na zpracování dat?
- Co se rozumí pod pojmy mikro- a makrostruktura kognice?
- Co se stane, když se výzkum jazyka stane dílčí disciplínou medicíny? Jak lze diferencovat různé druhy afázie a odlišit je od agnózie?
Seminář se přitom zaměří na následující dílčí témata:
1) Kognitivní lingvistika jako součást vědy o kognici: styčné body s filozofií, neurologií a obecnou jazykovou vědou.
2) Centrální teze: Dualismus, monismus. Obecné kognitivní modely zpracování jazykových dat.
3) Základní hypotézy a metafory kognitivní lingvistiky: počítačová metafora a funkcionalismus, člověk jako systém ke zpracování dat, konektionismus, modularita.
4) Afáziologie a problémy spojené s výzkumem afázií.
5) Koncept paralelního jazyka: Hovoříme a žijeme výhradně v metaforách?
6) Metody výzkumu zpracování jazykových dat na phylo- a ontogenetické rovině. Aspekty výzkumu procesu osvojování mateřského jazyka.
7) Produkce jazyka: pragmatické, sémantické a syntaktické aspekty.
8) Recepce jazyka: pragmatické, sémantické a syntaktické aspekty..
9) Jazyk a paměť: modely mentálního lexikonu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Schwarz, Monika. Einführung in die Kognitive Linguistik. Tübingen; Basel, 1992.
-
Doporučená:
Keller, Jörg. Grammatische Strukturen - kognitive Prozesse: Ein Arbeitsbuch.. Tübingen., 2004.
-
Doporučená:
Felix, Sascha W.; Habel, Christopher; Rickheit, Gerd (Hrsg). Kognitive Linguistik. Repräsentation und Prozesse.. Wiesbaden., 1994.
-
Doporučená:
Sucharowsky, Wolfgang. Sprache und Kognition. Opladen, 1996.
-
Doporučená:
Aitchison, Jean. Wörter im Kopf: eine Einführung in das mentale Lexikon.. Tübingen, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Jedná se o seminář určený studentům německé folologie - doktorandské studium. |
Získané způsobilosti |
Student získá základní přehled o výzkumných přístupech v oblasti kognitivní lingvistiky.
Bude obeznámen s následujícími tématickými okruhy:
1) Dějiny vývoje disciplíny "kognitivní lingvistika"
2) Kognitivní lingvistika jako součást vědy o kognici: styčné body s filozofií, neurologií a obecnou jazykovou vědou.
3) Centrální teze: Dualismus, monismus. Obecné kognitivní modely zpracování jazykových dat.
4) Základní hypotézy a metafory kognitivní lingvistiky: počítačová metafora a funkcionalismus, člověk jako systém ke zpracování dat, konektionismus, modularita.
5) Afáziologie a problémy spojené s výzkumem afázií.
6) Koncept paralelního jazyka: Hovoříme a žijeme výhradně v metaforách?
7) Jazyk a paměť: modely mentálního lexikonu.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|