|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFK / PEOET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFK
/
PEOET
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná etika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
26
[HOD/SEM]
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
39
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
- seznámit studenta s hlavními etickými paradigmaty současné etiky, a to s ohledem na intelektuální, kulturní a duchovní kontext, v němž vznikala; tato paradigmata jsou: etika ctnosti, deontologie a utilitarismus/konsekvencialismus. Tato tři paradigmata budou konfrontována s hlediskem tzv. materiální hodnotové etiky.
- vysvětlit základní hlediska mravního hodnocení činů, postojů, citů atd., které výše uvedená paradigmata a materiální hodnotová etika přináší
- vést studenta k tomu, aby zdokonalil svou schopnost samostatně a kvalifikovaně argumentovat pro stanovisko mravního hodnocení, které na základě seznámení se základními hledisky dnešní etické debaty sám považuje za nejpřesvědčivější.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování kolokvia.
Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.
|
Obsah
|
1. Vznik filosofické etiky u Sókrata (otázka po dobrém životě, péče o duši, etický intelektualismus)
2. Další rozvíjení filosofické etiky u Platóna
3. Aristotelova etika (štěstí, ctnost, záměrná volba)
4. Kantova etika (formalismus, mravní zákon, dobrá vůle, úmysl, povinnost)
5. Utilitarismus a konsekvencialismus
6. Materiální etika hodnot (M. Scheler, D. von Hildebrand)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Aristoteles. Etika Nikomachova. Rezek, Praha, 1996.
-
Základní:
Platón. Gorgias, Obrana Sókrata.
-
Základní:
Sandel Michael J. (2015). Spravedlnost: co je správné dělat. Praha.
-
Rozšiřující:
Patočka Jan. Sokrates.. Praha, 1991. ISBN 8004253830.
-
Rozšiřující:
D. von Hildebrand. Ethik.
-
Rozšiřující:
Kant, I. Základy metafyziky mravů.. Praha: Svoboda, 1976.
-
Doporučená:
Scheler, M., Scheler, M., & Frings, M. S. (2000). Der Formalismus in der Ethik und die Materiale Wertethik: neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus. Bonn: Bouvier.
-
Doporučená:
Cajthaml, M. (2019). The Moral Philosophy of Dietrich von Hildebrand. Washington.
-
Doporučená:
J.S. Mill. Utilitarianism. London, 1947.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
14
|
Celkem
|
14
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost základů filosofie na úrovni střední školy. |
Získané způsobilosti |
Studenti se
1) seznámí s vybranými základními paradigmaty filosofické etiky (etika ctnosti, deontologická etika, utilitarismus, materiální hodnotová etika)
2) budou orientovat v základních etických problémech a otázkách
3) se seznámí se základními typy etických argumentací a budou je umět kriticky zhodnotit. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Písemný test
|
|
|
|