|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / B1UF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
B1UF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je posluchačům představit reprezentativní škálu témat a myšlenkových postupů, kterými se zabývá a které aplikuje filosofie. Základní perspektivu poskytují texty evropské filosofie 20. a 21. století, témata jsou však představena tak, aby je posluchači mohli sledovat zpět k počátkům filozofie i uvažovat o jejich vývoji v budoucnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Od studentů se očekává aktivní účast při diskuzních částech hodiny a domácí příprava (četba textů).
|
Obsah
|
Semináře jsou věnovány četbě a interpretaci výňatků z filosofických textů, které nabízejí hloubkovou sondu do odpovídajícího tematického okruhu. Texty zahrnují jak přehledová, tak primární díla (převážně) z filosofie 20. stol.
Tematické okruhy:
1. Filosofie a věda
2. Význam a informace
3. Řeč, pravda
4. Lidská existence, život a smrt
5. Tělesnost, animalita
6. Svět a příroda
7. Čas, dějiny
8. Duchovní a materiální kultura
9. Technika, umělá inteligence
10. Společnost, politika
11. Svoboda, spravedlnost
12. Umění, literatura, hra
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Základní literatura:
Adorno, T. W., Horkheimer, M., Schéma masové kultury, Praha 2009.
Abram, D., Procitnutí do živé země. Praha 2009.
Barbaras, R. Vnímání. Esej o smyslově vnímatelném. Praha 2002.
Beauvoir, S. de, Druhé pohlaví. Praha 1966.
Buber, M., Já a Ty. Praha 2005.
Fink, E. Oáza štěstí. Praha 1992.
Husserl, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha 1996.
Jaspers, K., Mezní situace. Praha 2016.
Jaspers, K., Úvod do filosofie. Praha 1996.
Kuhn, T. S., Struktura vědeckých revolucí. Praha 1997.
Lyotard, J.-F., O postmodernismu. Praha 1993.
Merleau-Ponty, M., Oko a duch a jiné eseje. Praha 1971.
Merleau-Ponty, M., Lévi-Strauss, C., Barthes, R. Chvála moudrosti. Bratislava 1994.
Nancy, J.-L., Vetřelec, Praha 2021.
Petříček, M. Úvod do (současné) filosofie. Praha 1997.
Popper, K. R., Logika vědeckého zkoumání. Praha 1997.
Popper, K. R., Otevřená společnost a její nepřátelé I. Praha 1994.
Ricoeur, P., Úkol hermeneutiky. Praha 2004.
Wittgenstein, L. Tractatus logico-philosophicus. Praha 2007.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
2
|
Celkem
|
2
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
2
|
Celkem
|
2
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Kurz nevyžaduje předchozí znalosti z oblasti filosofie. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají přehled o základních tématech, jimiž se filosofie zabývá a budou schopni nalézt zdroje, které jim umožní daná témata sledovat více do hloubky. Studenti také získají přehled o hlavních představitelích filosofie 20. stol. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Esej
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|