|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBC / MBIOG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBC
/
MBIOG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Molekulární biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KBC/MOBI
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KBB/KFZR, KBB/MBR
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání pokročilých znalostí z oboru molekulární biologie.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná zkouška formou testu - průřez dvanácti tématickými okruhy, max. 100 bodů, 100-91 bodů A, 90-81 bodů B, 80-71 bodů C, 70-61 bodů D, 60-51 bodů E, <50 bodů F.
|
Obsah
|
01. Buňky a genomy: Definice genomu, genu, typů genů. DNA, RNA a centrální dogma molekulární biologie. Vývoj genů a organismů. Strom života. Velikost genů a genomů. Modelové organismy. 02. DNA a chromozomy: Struktura DNA v prokaryotech a eukaryotech. Struktura eukaryotických chromozomů, hladiny uložení chromatinu. Histony, jejich funkce v nukleozomech, při replikaci a transkripci. Heterochromatin, euchromatin, centromera a telomery. 03. Replikace DNA, opravy a rekombinace: Princip replikace DNA, kontrolní mechanismy. Replikační vidlice v prokaryotech a eukaryotech, působení DNA polymerasy. Pomocné enzymy, primasa, helikasa, topoizomerasa. Replikace genomu v prokaryotech a eukaryotech. Chyby a poškození DNA, mechanismy oprav DNA. Obecná a lokálně specifická rekombinace. 04. Transkripce a translace: transkripce genu, RNA polymerasy. Tvorba a zpracování mRNA v prokaryotech a eukaryotech. Tvorba rRNA. Translace a genetický kód. Syntéza proteinů na ribosomu. Skládání proteinů, monitorování kvality a jejich degradace. 05. Regulace genové exprese: Význam kontroly genové exprese, základní principy. Vazba proteinů na DNA, typy regulačních proteinů. Experimentální metody studia exprese genu a její regulace. 06. Regulace genové exprese v prokaryotech. Základní principy. 07. Regulace genové exprese u eukaryot. Methylace DNA a její význam pro expresi genů. Post-transkripční mechanismy regulace exprese genu. Alternativní sestřih. Regulace transportu a úprav mRNA. Umlčování genů RNA interferencí. Translační kontroly. Riboswitches.¨ 08. Buněčná organizace, cytoskeleton: Biologické membrány, složení a struktura. Fosfolipidy a membránové proteiny. Buněčné filamenty - cytoskeleton. Aktinové filamenty, mikrotubuly, další fibrilární proteiny. Motorové proteiny a jejich zapojení do pohybu svalů, přenosu organel/vesikul a v buněčném dělení. 09. Vesikulární přenos a třídění proteinů: buněčné kompartmenty, různé typy membrány. Typy transportu proteinů. Třídění proteinů, signální sekvence. Transport mezi jádrem a cytosolem přes jaderný pór. Transport kanálky do mitochondrií a chloroplastů. Transport do jiných organel. Transport do endoplazmatického retikula a Golgiho aparátu, sekreční dráha. Vesikulární transport. Endocytóza, pinocytóza a fagocytóza. 10. Membránový transport: propustnost lipidových membrán. Význam membránového transportu. Membránové kanálky, přenašeče a pumpy. Pasivní a aktivní transport. Typy membránových pump a transportérů. Iontové kanálky a polarizace membrány. Propagace signálu v neuronových buňkách, neuromuskulární synaptické zakončení, buňky míchy. Přeměna energie na membránách. Proces získávání energie v mitochondriích. Proces získávání energie v chloroplastech. 11. Signalizace: Buněčná signalizace, základní principy a regulační mechanismy. Typy receptorů. Signalizace přes receptory spojené s G-proteiny. Signalizace prostřednictvím tyrosinkinas. Jiné typy membránových receptorů. Signalizace přes jaderné receptory. Specifické signalizační dráhy v rostlinách. 12. Buněčný cyklus a apoptosa: fáze buněčného cyklu. Kontrolní body a systémy řízení buněčného cyklu, cyklin dependentní kinasy. Mitosa a meiosa. Apoptosa - programovaná buněčná smrt. Kaspasové enzymy. Vnější a vnitřní apoptotická dráha. Regulace pomocí faktorů přežití.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. RNDr. Martin Fellner, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
prof. RNDr. Martin Fellner, Ph.D. (25%),
Mgr. Mária Škrabišová, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
prof. RNDr. Martin Fellner, Ph.D. (25%),
Mgr. Mária Škrabišová, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Alberts B, Johnson A, Lewis J, Morgan D, Raff M, Roberts K, Walter P. Molecular Biology of the Cell, 6th edition. Garland Science, 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského studijního oboru biochemie a příbuzných oborů. |
Získané způsobilosti |
Definovat hlavní pojmy, popsat hlavní přístupy užívané v molekulární a buněčné biologii.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|