|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBC / GMO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBC
/
GMO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Legislativa GMO a deregulační proces
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Legislativa geneticky modifikovaných organismů a deregulační proces u nás a ve světě
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
29 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s problematikou legislativy geneticky modifikovaných organismů (GMO) s důrazem na proces uvádění GMO do oběhu, čili deregulaci. Součástí přednášek bude nejenom podrobné rozebrání situace u nás, v Evropě, a ostatních vyspělých zemích (Japonsko, USA), ale hlavně právě probíhající deregulace v zemích rozvojových. Nedílnou součástí přednášek bude i analýza ekonomické situace zemí před a po deregulaci, kde byli GMO uvolněny do oběhu v poslední době (Brazílie, Argentina, Ghana apod.). Ačkoli se tento předmět zaměří zejména na zemědělské GMO plodiny, součástí přednášek budou i GMO zvířata, produkty GMO a diskuze současných možností genové terapie v ČR.
|
Požadavky na studenta
|
Závěrečný písemný test v zápočtovém týdnu, volba odpovědí, průřez probíranými tématy. Kolokvium. Doba vypracování 45 min, 24 otázek s maximem 24 bodů, minimální počet 16 bodů pro získání kreditů za absolvovaný předmět.
|
Obsah
|
1. Historie manipulací NK mezi organismy, definice GMO, Genome-edited (GE) organismy, metody konvenčního šlechtění, metody přípravy GMO. 2. Historie zavádění GMO mikroorganismů. 3. Historie zavádění GMO rostlin. 4. Historie zavádění GMO živočichů. 5. Diskuze nad etickým aspektem genetických modifikací a editace genomu člověka. 6. Výhody a nevýhody GMO, biodiverzita, Cartagenský protokol, přeshraniční pohyb. 7. Legislativa u nás, v EU a v USA, diskuze rozdílu konvenčních metod šlechtění a New Genomic Technologies (NGT). 8. Deregulace GMO u nás a ve světě. 9. Značení a detekce, monitoring GMO, kontrolní orgány, frekvence výskytu, sankce. 10. Mýty a legendy okolo GMO a GE. 11. Globální dopad GMO na ekologii a ekonomii 12. Budoucnost GMO a diskuze současných mož.ností genové terapie. 13. Kolokvium
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Pro studenty 1. a 2. ročníku navazujícího studijního programu Biochemie a pro studenty biologických studijních programů. |
Získané způsobilosti |
Student získá důležité poznatky v oblasti legislativy GMO, seznámí se s deregulačním procesem a naučí se globálně a objektivně přemýšlet o vlivech na obecný názor společnosti podmíněný plánem ekonomické prosperity jednotlivých zemí. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Rozhovor
- Systematické pozorování studenta
|
|
|
|