|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
ICV / PPZ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
ICV
/
PPZ1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogicko-psychologický základ I.
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
35
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
40 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Poznámka
|
Placený kurz pro účastníky učitelské způsobilosti
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace předmětu Předmět Pedagogicko-psychologický základ pro učitele je koncipován jako základní předmět studia pedagogické a psychologické způsobilosti a poskytuje východisko pro oborové didaktiky. Zaměřuje se na pedagogické, psychologické a didaktické aspekty učitelovy práce, didaktickou analýzu učiva, stanovování cílů výuky, komunikaci učitele a žáka, používání metod a organizačních forem, práci s pedagogickou dokumentací, vývojovou psychologii a diagnostiku, školskou politiku atd.
Cíle Po absolvování předmětu budou účastníci schopni: -charakterizovat jednotlivá vývojová stadia jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje žáka na úrovni ISCED 2 a 3; a uvést (rozpoznat) příklady poruch psychického vývoje člověka; -objasnit a aplikovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny, žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaným žákům; -charakterizovat psychologické zákonitosti procesů učení u žáků různých vývojových stupňů na úrovni ISCED 2 a 3 a na jejich základě projektovat různé vzdělávací programy a navrhovat způsoby evaluace výsledků vzdělávání; -diagnostikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty jak žáky ve výuce podněcovat aj.; -popsat dominantní projevy rizikového chování dětí a mládeže a podílet se na programech jejich prevence; -aplikovat vhodné postupy komunikace s rodiči žáků, partnery školy, veřejností aj., optimalizovat školní klima -orientovat se ve vzdělávací politice státu a školní legislativě, pracovat s administrativou školy -objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula -vyhledat a ve školní praxi používat platné kurikulární dokumenty, realizovat vzdělávací program školy ve svých vyučovacích předmětech -rozvíjet osobnost učitele a používat vhodné postupy sebehodnocení a sebereflexe
Témata Psychologie - orientace v termínech Psychologické procesy (vnímání, pozornost, paměť, emoce a SEL) & mozek Psychologické procesy 2 - myšlení, inteligence, atribuční procesy, percepční a kognitivní omyly Vzdělávání, výchova, cíle vzdělávání, základní školní legislativa Učení jako proces I - behaviorismus a návaznost na motivaci Učení jako proces II - kognitivismus, konstruktivismus & motivační přesvědčení Pedagogická a filozofická východiska (Montessori, Waldorf, Dewey) Pedagogická a filozofická východiska II (humanismus, unschooling, flexischooling) Hodnocení a sebehodnocení žáků I (školní úspěšnost, známky, evaluace ČŠI a standardizované testy) Hodnocení a sebehodnocení žáků II - formativní hodnocení & stanovování cílů výuky, zpětná vazba Hodnotový, morální a kognitivní vývoj žáků v rámci školy Pedagogická diagnostika a dynamická diagnostika
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Témata: 1. Psychologický základ pro potřeby učení a vzdělávání žáků Cíle: Znalost základních pojmů a vývojových stádií jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje. Znalost psychologických procesů učení u žáků na úrovni ISCED 2 a 3. 1) Psychologie (specifika školní psychologie a poradenské psychologie). Vymezení základních pojmů (psychické jevy, stavy, vlastnosti a procesy) 2) Psychologické procesy (kognitivní, volně-motivační, emoční). Mozek (vnímání, neuvědomělé procesy) 3) Učení jako proces (kognitivní a bihaveoriální učení, percepční omyly, atribuce úspěchu a neúspěchu v učení) 4) Vývojová psychologie (základní teorie týkající se psychického vývoje jedince v oblasti somatické, kognitivní, emoční, morální a sociální) 5) Patopsychologie (poruchy chování a učení) 2. Determinace učení a vzdělávání. Integrace a inkluze Cíle: Akceptace diverzity žáků při učení. Vytváření kvalitních příležitostí k učení pro všechny žáky. Heterogenní skupina, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaní žáci. Znalost dynamické diagnostiky žáka a výukové skupiny a jejich vzdělávacích potřeb. 6) Učební strategie žáků (zkušenostní učení, regulace i autoregulace učení žáků). Paměť jako podmínka učení. 7) Vzdělávání žáků nadaných (sociální a jazyková determinovanost vzdělávání). Integrace, inkluze (problematika práce s dětmi se SVP, problematika podpůrných opatření) 8) Pedagogická diagnostika a dynamická diagnostika (základní nástroje v rukou učitele, potřeby žáků, typologie MBTI) 3. Školní třída jako sociální skupina Cíle: Osvojení vhodných komunikačních strategií. Individuální komunikace a komunikace se skupinou. Spoluvytváření vhodného klimatu třídy. Využití sociální dynamiky třídy k prosociálnímu chování žáků. Znalost rizikového chování dětí a mládeže a postupů k jejich prevenci a nápravě. 9) Školní třída jako sociální skupina (sociometrie, klima třídy) 10) Metody aktivní práce se třídou (komunitní kruh, pravidla třídy, škálování, třídnické hodiny) 11) Rizikové chování žáků ve třídě (agrese, manipulace, šikana a její prevence). Způsoby zvládání rizikového chování žáků ve třídě 12) Motivace (rozdělení motivace vnější a vnitřní, motivační lži). Motivační nástroje v rukou učitele 13) Problematika závislosti, nastavení hranic a seberegulace žáků v systému vzdělávání (gambling, látkové závislosti, herní závislosti a s tím spojené obtíže ve vzdělávání žáků) 14) Komunikace ve skupině (formy komunikace, komunikace verbální-neverbální, základní principy symetrické komunikace). Specifika komunikace s dospívajícími a specifika online komunikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Literatura ALLPORT, W. G. (2004). O povaze předsudků. Praha: Prostor. CUMMINSOVÁ, D. D. (2006). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál. ČÁP, D. (2012). Šikana: Mýty a realita. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál. FONTANA, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál. GOLEMAN, D. (1997). Emoční inteligence. Praha: Columbus. GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1997). Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex. GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. a kol. (1998). Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex. HAGEMANN, W. (2012). Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. HAYESOVÁ, N. (2011). Základy sociální psychologie. Praha: Portál. HEIDBRINK, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex. KOLÁŘ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. (2005). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. KOSÍKOVÁ, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada. KOTRBA, T., LACINA L. (2011). Aktivizační metody ve výuce. Praha: Barrister and Principal. KREJČOVÁ L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé? Praha: Portál. LAZAROVÁ, B. (2008). Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido. MACEK, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál. MALACH, J. (2008). Pedagogická diagnostika pro učitele. Ostrava: OU v Ostravě. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. MOIR, A. a B. (2000). Proč muži nežehlí. Praha: Grada. PODLAHOVÁ, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton. PODLAHOVÁ, L., JŮVOVÁ, A. (2012). Učitel sekundární školy 1. Brno: Paido. PRŮCHA, J. (2000). Přehled pedagogiky. Praha: Portál. PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál. ROGERS, C., FREIBERG, H. J. (1994). Sloboda učiť sa. Modra: Persona. ROGGE, J. U. (1996). Děti potřebují hranice. Praha: Portál. ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Portál. SHAPIRO, L. E. (2004). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál. SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. STERNBERG, R. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. STOCK, Ch. (2010). Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada. ŠIMONÍK, O. (2003). Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD. ŠVEC, V. (2002). Cesty k učitelské profesi.: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. VAŠUTOVÁ, J. (1998). Kapitoly z pedagogiky. Praha: PdF UK. VESTER, F. (1997). Myslet, učit se ? a zapomínat? Plzeň: Frauss. VORLÍČEK, Ch. (2000). Úvod do pedagogiky. Jinočany: H&H.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Allport, G. O povaze předsudků. Praha, 2004.
-
Doporučená:
GRECMANOVÁ, H. a kol. Obecná pedagogika I.. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-20-7.
-
Doporučená:
Grecmanová, H. a kol. Obecná pedagogika II.. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X.
-
Doporučená:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. 1. vyd.. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
-
Doporučená:
CUMMINSOVÁ, D., D. Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367- 173-5..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Esej
- Analýza výkonů studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
- Rozbor portfolia studenta
- Seminární práce
|
|
|
|