|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
ICV / DIFJ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
ICV
/
DIFJ1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika francouzského jazyka I.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
5 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Poznámka
|
Placený kurz pro účastníky učitelské způsobilosti
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace předmětu Předmět Didaktika francouzského jazyka umožňuje účastníkům vzdělávání prohloubit teoretické poznatky z oblasti jazykového vzdělávání a didaktiky cizího jazyka, specificky jazyka francouzského, a osvojit si je v praxi. Účastníci vzdělávání mají možnost vyzkoušet si různé situace v simulacích výuky, které jsou dále analyzovány a reflektovány. Cíle Po absolvování předmětu budou účastníci vzdělávání schopni: -motivovat a rozvíjet zájem o francouzštinu, -využít základní pedagogické a školní dokumenty (Rámcové vzdělávací programy, Standardy, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Školní vzdělávací programy, tematické plány) pro výuku francouzského jazyka, -rozvíjet klíčové kompetence žáků, -uplatňovat moderní aktivizační metody v cizojazyčném vyučování, -připravovat a organizovat hodinu francouzského jazyka, -flexibilně reagovat na aktuální podmínky pro výuku a vhodně volit výukové strategie, -diagnostikovat vzdělávací potřeby žáků, brát ohled na žákovskou zkušenost, akceptovat diverzitů žáků, spoluvytvářet příznivé klima ve třídě a vytvářet podmínky pro učení všech žáků, -vysvětlit vybrané gramatické jevy, provádět správný nácvik francouzské výslovnosti, -provádět adekvátní diagnostiku žáků, vytvářet testy se zpětnou vazbou, -používat širokou škálu hodnocení, vč. principů formativního hodnocení, -objasňovat a používat vhodné metodické postupy k odstraňování chyb, -analyzovat dostupné učebnice francouzštiny, zvolit učebnici odpovídající potřebám skupiny, orientovat se v ostatních zdrojích soužících k výuce francouzštiny (média, internet), -adekvátně reagovat na obtížné situace ve výuce a při jednání s rodiči, -spoluvytvářet výchovný systém školy
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Témata Didaktika francouzského jazyka. Interdisciplinární vztahy. Přínos průřezových témat k osobnostnímu rozvoji žáka. Rámcové vzdělávací programy, klíčové kompetence, vzdělávací obsahy dle RVP a ŠVP. Referenční úrovně dle Společného evropského referenčního rámce a jejich využití v praxi. Formy a metody výuky, aktivizační metody ve výuce francouzského jazyka. Plánování v souvislosti s výukovými cíli, cílovou skupinou, kompetencemi. Organizace hodiny FJ, institucionální a participativní role učitele a žáka. Receptivní řečové činnosti. Poslech a čtení. Produktivní řečové činnosti. Písemný a ústní projev. Interaktivní řečové činnosti. Ústní a písemná interakce. Specifika práce individuální a skupinové. Jazyková kompetence gramatická. Jazyková kompetence lexikální. Jazyková kompetence fonologická. Postavení mateřského jazyka v hodinách FJ. Interference, pozitivní transfer. Překlad. Hodnocení jazykových aktivit a kompetencí. Sebehodnocení, portfolio. Jazyk a kultura: interkulturní kompetence, sociolingvistická kompetence. Literatura, divadlo, kino, píseň ve výuce francouzštiny. Prostředky pro rozvoj kompetencí, využití autentických materiálů, aplikace internetových zdrojů a nových technologií ve výuce francouzštiny. Práce s chybou. Obtížné situace ve výuce a jejich řešení. Heterogenní skupina. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Literatura ALLALI, J. P. (1999). Petit Larousse des jeux, Paris: Larousse. BARTHE, M., CHOVELON, B. (2003). Le français par les textes II, Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble. BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. (2017). Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE, 2e édition, Paris: CLE International. CALLAMAND, M. (1981). Méthodologie de l'enseignement de la prononciation. Paris: CLE International. CAMUSSI-NI, M.-A., COATÉVAL, A. (2013). Comprendre la grammaire. Une grammaire ? l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble. CARE, J. M., DEBUSER, F. (1991). Jeu, Langue et créativité. Les jeux dans la classe de français, Paris: Hachette F. L. E. CUQ, J.-P. (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrang?re et seconde. Paris: CLE International. GERMAIN, C. (1993). Evolution de l'enseignement des langues: 5000 ans d ?histoire, Paris: CLE International. HENDRICH, J. a kol. (1988). Didaktika cizích jazyku?, Praha: SPN. CHODĚRA, R. (2006). Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia. KULIC?, V. (1971). Chyba a učení. Praha : Státní pedagogické učení. LEON, P. (1986). Exercices systématiques de prononciation française. Paris: Hachette. MENSDORF - POUILLY, L. A. (1996). Dossier d'utilisation de la chanson en classe de langue, Plzen?: Fraus. MOIRAND, S. (1990). Enseigner ? communiquer en langue étrang?re, Paris: Hachette. ROBERT, J. - P. (2008). Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Nouvelle édition revue et augmentée. Paris: Éditions Ophrys. SMIC?EKOVÁ, J. (1998). Francouzská výslovnost z lingvodidaktického hlediska. Bratislava: Univerzita Komenského. SMIC?EKOVÁ, J., DEDKOVÁ, I., PAVLÍNKOVÁ, M. (2010). Metodika výuky francouzského jazyka na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. TAGLIANTE, C. (2005). L'évaluation et le Cadre européen commun, Paris: CLE International. TAGLIANTE, C. (2006). La classe de langue, Paris: CLE International.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
- Rozhovor
- Rozbor portfolia studenta
- Seminární práce
|
|
|
|