|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
VOS / PSZN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
VOS
/
PSZN2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotní nauky II.
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
Cvičení
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
67 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
33
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
VOS/PSZN1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Na podkladě získaných poznatků budou studenti schopni v praxi posoudit konkrétní sociální problémy, které mohou mít zdravotní příčiny, i situace, kdy sociální podmínky jsou jedním z faktorů napomáhajících vzniku choroby.Cílem předmětu je získat znalosti a dovednosti, které umožní orientaci ve zdraví a nemoci člověka. Dávají možnost vnímat vzájemné souvislosti a dopady změn zdravotního stavu a změn životní situace klienta.Cílem výuky základů první pomci je naučit se poskytovat laickou první pomoc.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní prověření získaných znalostí 70 %.
Písemné prověření získaných znalostí 15 %.
Prověření praktických dovedností 15 %.
|
Obsah
|
Přednášky:
Sociální dopad vybraných onemocnění, která se mohou často vyskytovat v zařízení sociálních služeb (základní charakteristika onemocnění - příčiny, projevy, prevence, změny v životní situaci klienta vzniklé zdravotním omezením).
Základy hygieny a epidemiologie (základní pojmy, formy a šíření nákazy, protiepidemická opatření, nejčastější infekční onemocnění vyskytující se v některých sociálních službách, prevence infekčních onemocnění).
Osoby se zdravotním postižením - terminologie a základní charakteristika vybraných cílových skupin.
Cvičení:
Základy první pomoci (orientace na místě nehody, zajištění pomoci, neodkladná resuscitace, bezvědomí, šok, krvácení, závažná poranění, polohy a přemisťování raněných, náhlé stavy).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D. ,
Mgr. Petra Chovancová ,
Mgr. Miroslava Petřeková ,
-
Přednášející:
Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D. (50%),
Mgr. Petra Chovancová (25%),
Mgr. Miroslava Petřeková (25%),
-
Cvičící:
Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D. (50%),
Mgr. Petra Chovancová (25%),
Mgr. Miroslava Petřeková (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
MERKUNOVÁ, A., OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. 302 s.. ISBN 978-80-247-1521-6.
-
Základní:
Šafránková, A., Nejedlá, M. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1148-6.
-
Základní:
Šolcová, L., Burda, P. Ošetřovatelská péče 1. díl. Praha: Grada, 2015.
-
Základní:
Malá, L., Peřan, D. První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Praha: Vyšehrad, 2016.
-
Základní:
Janečková, H., Hnilicová, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha:Portál, 2009.
-
Doporučená:
Friedlová. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
-
Doporučená:
ZGOLA, J., BORDILLON, G. Bon appetit. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2013.
-
Doporučená:
Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
-
Doporučená:
Goldmann, R., Cichá, M. Etika zdravotní a sociální práce (skriptum). Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0907-0.
-
Doporučená:
Mastiliaková, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. IDVPZ Brno, 1999. ISBN 80-7013-277-9.
-
Doporučená:
Nejedlá, M. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. 2015. ISBN 978-80-247-4402-.
-
Doporučená:
Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Grada, 2013. ISBN 978-80-247-1211-6.
-
Doporučená:
Procházková, E. Práce s biografií a plány péče. Praha: Mladá fronta, 2014.
-
Doporučená:
Haškovcová, H. Práva pacientů. Havířov: Nakladatelství Aleny Krtilové, 1996. ISBN 80-902163-0-7.
-
Doporučená:
J. Růžička. Psychosomatický přístup k člověku. Triton, 2006..
-
Doporučená:
Chvála, V., Trapková, L. Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál..
-
Doporučená:
Kuzniková, I. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
Navrátil, L. Vnitřní lékařství: pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 9788024723198.
-
Doporučená:
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010.
-
Doporučená:
Vácha, Marek - Königová, Radana - Mauer, Miloš. Základy moderní lékařské etiky. Praha, 2012.
-
Doporučená:
Nováková, I. Zdravotní nauka 2. díl. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
Nováková, I. Zdravotní nauka 3. díl.. Praha: Grada, 2012.
-
Doporučená:
Vrtišková, M. Zdravotní nauky. Praha: VOŠS, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Celkem
|
15
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
33
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Zdravotní nauky I. |
Získané způsobilosti |
Student:
- umí popsat vybraná onemocnění, včetně jejich sociálních dopadů,
- má základní znalosti z hygieny a epidemiologie a umí je aplikovat v praxi sociálního pracovníka,
- charakterizuje zdravotní aspekty a péči u osob se zdravotním postižením,
- umí poskytnout první pomoc u život ohrožujících a dalších situacích.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|