|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USS / ISUZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USS
/
ISUZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Supervize ve speciální pedagogice
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
17 / 120
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pracovní rané péče by měl ve své práci umět využívat podpůrných aktivit, mezi něž patří i supervize. Proto se studenti v přednáškách a cvičeních seznámí s významem a potřebností supervize ve speciálněpedagogické praxi. Studentům budou prezentovány konkrétní postupy v supervizi jak na teoretické, tak i praktické úrovni. Navrhovaná témata pro přednášky a cvičení: 1. Rizikové faktory ve speciálněpedagogické práci 2. Syndrom vyhoření, syndrom pomocníka, zneužívání moci 3. Funkční systémy podpory a jejich využití ve speciálněpedagogické praxi (koučink, mentoring, supervize) 4. Supervize (legislativní vymezení, typy, současný stav) 5. Supervizní zakázka 6. Etické aspekty supervize 7. Využití videoukázek v supervizi 8. Rozprava nad problémem jako forma supervize 9. Ballintovská skupina ve speciální pedagogice 10. Expresivní terapie jako forma supervize ve speciální pedagogice 11. Řídící a manažerská supervize
Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: COPPOLA, A. J. - SCRICCA, D. B. - CONNORS, G. E. Supportive supervision: becoming a teacher of teachers. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, 2004. HAVRDOVÁ, Z. a HAJNÝ, M. a kol. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. HAWKINS, P. a SHONET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 6. (v Portálu 5.) vyd. Praha: Portál, 2011. KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Praha: Karmelitánské nakl, 2012. Doporučená literatura: NOLAN, J. F. - HOOVER, L. A. Teacher supervision and evaluation: theory into practice. 3rd ed. Hoboken, N.J: Wiley, 2011. POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: UP, 2014. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky pro splnění:
- aktivní účast na přednáškách a seminářích,
- povolená absence max. 2x v nutných či závažných případech,
- navrhnout aktivitu v rámci podpory ped. pracovníků
- splnění zkoušky - ústní
Pro ty, co mají individuální plán:
- platí výše uvedené +
- návrh podpory pro sociálního pedagoga (teoreticky ukotvit)
|
Obsah
|
V současné době je stále více kladen důraz na podporu pedagogických pracovníků. Podporou pedagogických pracovníků se pak rozumí především prevence syndromu vyhoření, syndromu pomocníka, zneužívání moci, ale také podpora při práci s jedinci z různých sociálních skupin. V souvislosti s touto podporou jsou uváděny tři základní metody: supervize, koučink a mentoring.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8..
-
Základní:
PÍŠOVÁ, M. a kol. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: UK, 2011..
-
Základní:
Havrdová, Z., & Hajný, M. (2008). Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén.
-
Základní:
Hawkins, Shohet. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
-
Rozšiřující:
KOPŘIVA, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál.
-
Rozšiřující:
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
nejsou stanoveny |
Získané způsobilosti |
- znalosti forem podpory,
- dovednost vyhodnotit potřebnost podpory a dovednost navrhnout adekvátní formu
- schopnost formulovat zakázku pro podporu
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|