|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / SKOLN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
SKOLN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Školní psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/NSKOL
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Školní psychologie jako aplikovaná vědecká disciplína
Školní psychologie jako odvětví ped.psych.poradenství (školní poradenské pracoviště)
Vývoj oboru ve světě a u nás
Škola jako instituce v síti vnějších vztahů, změny ve školské legislativě.
Specifika práce psychologa ve škole, kritická místa profese
Školní psycholog a jeho vztahy k dalším subjektům ve škole
Práce školního psychologa s jednotlivcem.
Práce školního psychologa se třídou.
Klima školy, evaluace školy.
Etika ve školním poradenství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Kateřina Palová, Ph.D. (100%),
PhDr. Ondřej Skopal, Ph.D. (100%),
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
PhDr. Jan Šmahaj, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie.. Praha: Portál.
-
Základní:
Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Karolinum.
-
Doporučená:
Pešová, I., Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada.
-
Doporučená:
Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. 2. vyd.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi, 3.vyd.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha: Karolinum.
-
Doporučená:
Procházka, R., Šmahaj, J, Kolařík, M., Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Aktivní zájem o danou disciplínu.
Sledování informací o školní psychologii na internetu.
Sledování aktuálního dění ohledně legislativních úprav v souvislosti se školní psychologií.
Návštěva školního poradenského pracoviště - jeden den práce školního psychologa ve škole.
Vlastní zkušenost s psychologickým poradenstvím (podle dohody s vyučujícím).
Znalosti a porozumění dané problematice.
|
Získané způsobilosti |
Znalosti - student:
- popíše principy poskytování školních psychologických služeb,
- vysvětlí vztahovou síť školy a funkce jednotlivých jejích subjektů,
- zná principy tvorby adaptačního programu,
- zná diagnostické metody používané při práci ŠP,
- vysvětlí vhodné postupy práce s různými typy třídních kolektivů.
Dovednosti - student:
- dokáže vytvořit program adaptačního pobytu pro konkrétní školu,
- aplikuje principy správných postupů při psychologickém vyšetření dítěte,
- aplikuje principy správných postupů šetření a intervence při práci se třídou.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
- Didaktický test
- Rozbor portfolia studenta
- Seminární práce
|
|
|
|