|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / MRPN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
MRPN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Manželské a rodinné poradenství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět zahrnuje problematiku manželského - rodinného poradenství a terapie. Manželská terapie se zaměřuje na léčení poruch manželského a párového soužití. Bude podán přehled současných teoretických koncepcí, rozebrány základní typy párových problémů (např. v osobnostech partnerů, v utváření a ve vývojových etapách jejich vztahu, ve vnitřních funkcích manželství i v ohrožujících vnějších vlivech). Dalším cílem je podání základních teoretických znalostí o rodinné terapii a jejich aplikaci v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na přednáškách
- esej (v rozsahu 3-5 normostran, minimálně 3 odborné zdroje, rozbor z hlediska klientů, poradce a příběhu); hodnotí se věcná i formální správnost navrhovaných postupů. Esej je nutné zaslat nejpozději pět pracovních dní před vypsaným termínem zkoušky.
- ústní zkouška z následujících okruhů:
- aktivní účast na přednáškách
- esej (v rozsahu 3-5 normostran, minimálně 3 odborné zdroje, rozbor z hlediska klientů, poradce a příběhu); hodnotí se věcná i formální správnost navrhovaných postupů. Esej je nutné zaslat nejpozději pět pracovních dní před vypsaným termínem zkoušky.
- ústní zkouška z následujících okruhů:
1) Základní metody práce s klientem
2) Formulace zpráv a nálezů, komunikace s institucemi
3) Třístranný a vícestranný kontrakt jako součást poradenské práce
4) Etika v psychologickém poradenství - principy a úskalí práce v pomáhajících profesích
5) Otázky volby povolání, kariérové poradenství, poradenství pro volný čas
6) Předmanželské poradenství, poradenství pro rodiče
7) Role sexuality v partnerství a manželství
8) Hlavní oblasti psychologické práce v manželském a rodinném poradenství
9) Poradenství v oblasti náhradní rodinné péče
10) Poradenství v sociálních službách - typologie sociálních služeb, specifika práce s jednotlivými cílovými skupinami
11) Poradenství ve sféře drogových a dalších závislostí
12) On-line poradenství - jednotlivé formy, úskalí a specifika
13) Duální vztahy v poradenském procesu
|
Obsah
|
" Vymezení základních pojmů, historie manželského a rodinného poradenství (MRP) v ČR, základní teoretické koncepce a školy " Současná situace MRP v ČR, legislativa, organizace, financování, úkoly poradenství, typy problematiky a způsoby práce, personální zabezpečení. " Funkce partnerství a rodiny, rodina jako systém, který je součástí širších systémů, původní a primární rodina, osobnost partnerů a přenos vzorců chování z původní rodiny (rodinné přesahy), poradenství a význam poradenských kontraktů " Vývoj partnerského vztahu a vývojové fáze rodiny, vznik vztahu, první fáze vztahu, problémy navazování vztahu, vzájemné adaptace jeho udržení, rizika těchto fází a problémy typické pro tyto vztahové fáze " Rodiny s dětmi, děti různého věku v rodině (předškolní děti, děti školního věku, dospívající v rodině) soužití více generací " Komunikace v partnerském vztahu a v rodině, agrese ve vztahu a rodině, problematika domácího násilí " Manželství pozdní dospělosti a seniorů, problematika seniorů v rodině, úmrtí jednoho z partnerů, ztráty v rodině vůbec " Nevěra, žárlivost, vyrovnávání se rodinného systému s traumatem a silnou zátěží " Soužití nesezdaných partnerů, partnerství homosexuálních párů, partnerství příslušníků různých národností, extrémní věkové rozdíly, rodiny s jedním rodičem " Závislosti a rodina, závislosti v rodině - alkohol, drogy, gambling, workaholismus, dvoukariérová manželství " Rozchod a rozvod, rozvodová mediace, děti v situaci rozvodu, rozvod jako řešení problémů vztahu, nekonstruktivní rozvod, porozvodové chování, " Etika MRP, moc a poradenství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kratochvíl, S. Manželská terapie. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-048-8.
-
Základní:
Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. Teorie a praxe poradenské psychologie.
-
Základní:
kolektiv autorů. www.metodikavp.webnode.cz.
-
Doporučená:
Ivo Plaňava:. Manželství a rodiny, Brno, Doplněk 2000.
-
Doporučená:
Plaňava, I.:. Manželství a rodiny. Struktura, dynamika, komunikace. Brno, Doplněk 2000..
-
Doporučená:
Ivo Plaňava:. Po rozvodu, MONA 1986.
-
Doporučená:
Trapková, L. & Chvála, V. Rodina jako sociální děloha. Praha: Portál, 2004.
-
Doporučená:
Gjuričová, Š. a Kubička, J. Rodinná terapie - systemické a narativní přístupy.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Účast na výuce
|
25
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
bez předchozích předpokladů |
Získané způsobilosti |
- student si osvojí základní znalosti o vztahovém/partnerském poradenství
- student umí připravit poradenské místo pro práci s párem či rodinou
- student umí uzavřít a následně vyhodnotit kontrakt s párem či rodinou
- student umí vést poradenskou konzultaci |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
- Systematické pozorování studenta
|
|
|
|