|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / MMZP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
MMZP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Manažerská psychologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/MZP1M
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavní cílem předmětu je seznámení studentů se základními okruhy manažerské psychologie jako disciplíny řešící setkání řídících a řízených zaměstnanců v kontextu jejich osobností, procesu řízení a činností v pracovním prostředí. Vedle znalostního základu je cílem předmětu vytváření schopností k analýze manažerských stylů. Předmět zprostředkovává základní vhled do psychologické problematiky řízení malých i velkých týmů.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka (2 absence možné)
Samostatné vypracování seminární práce.
Účast na modelových situacích během seminářů.
|
Obsah
|
Výuka je organizována v blocích, které zahrnují představení látky a seminární část s modelovými situacemi a prací ve skupinách.
Tematické okruhy znalostní části předmětu:
1. Zrození leadera
a) Vymezení manažerské psychologie
b) Řízení a vedení
c) Zrození leadera - motivace
d) Zrození leadera - dědičné , fyzické a situační vlivy
e) Zrození leadera - dispoziční přístup k osobnosti
f) Zrození leadera - kompetenční přístup k osobnosti
g) Zrození leadera - alternativní přístupy k osobnosti
h) Diagnostické metody
2. Efektivita leadera: styly
a) Role manažera
b) Future - Engage - Deliver
c) Typologie stylů řízení a vedení
d) LMX
3. Efektivita leadera: individuální úroveň
a) Psychologická smlouva
b) Zátěž, vyhoření a vnitřní výpověď
c) Motivace
d) Angažovanost
4. Efektivita leadera: tým a organizace
a) Skupina, dynamika a vývoj v řízení a vedení
b) Tým v řízení a vedení
c) Virtuální týmy
d) Belbinovy role, Sociomapování, TeamUp
e) Organizační klima, organizační kultura
5. Efektivita leadera: vybraná témata
a) Moc a autorita
b) Vyjednávání
c) Delegování
d) Řízení změny
Seminární část
1. Modelové situace.
2. Práce ve skupinách s diskusí a zpětnou vazbou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Martin Seitl, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martin Seitl, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Martin Seitl, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martin Seitl, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Matúš Šucha, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ARMSTRONG, M. & STEPHENS, T. (2008). Management a leadership.. Praha.
-
Základní:
Mikuláštík, M. (2007). Manažérska psychologie. Praha.
-
Základní:
BEDRNOVÁ, E. & NOVÝ, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení.. Praha.
-
Základní:
Landy, F. J. & Conte, J. M. (2013). Work in 21st Century. An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (4th ed.). Hoboken: Wiley.. Hoboken.
-
Rozšiřující:
CIPRO, M. (2009). Delegování jako způsob manažerského myšlení.. Praha.
-
Rozšiřující:
BROOKS, I. (2003). Firemní kultura. Jedinci, skupiny, organizace a jejich chování.. Brno.
-
Rozšiřující:
DVOŘÁKOVÁ, Z. et al. (2007). Management lidských zdrojů.. Praha.
-
Rozšiřující:
WAGNEROVÁ, I. et al. (2011). Psychologie práce a organizace.. Praha.
-
Doporučená:
WELCH, J. (2005). Cesta k vítězství.. Praha.
-
Doporučená:
CHRISTIANSEN, N. D. & TETT, R. P. (2013). Handbook of Personality at Work. New York.
-
Doporučená:
HOLÁ, J. (2011). Jak zlepšit interní komunikaci.. Brno.
-
Doporučená:
MILLER, L. (2009). Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance.. Praha.
-
Doporučená:
Adair J. (2006). Leadership: učte se od velkých vůdců. Brno.
-
Doporučená:
Belbin, M. (2012). Manažerské týmy. Praha.
-
Doporučená:
Adair, J. & Reed P. (2009). Ne šéf, ale lídr.. Brno.
-
Doporučená:
Lisá, E. (2019). Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů. Praha.
-
Doporučená:
Bahbouh, R. (2011). Sociomapování týmů. Praha.
-
Doporučená:
ISAACSON, W. (2011). Steve Jobs.. Praha.
-
Doporučená:
BASS, B. M. & BASS, R. (2008). The Bass Handbook of Leadership. Theory, Research, & Managerial Applications (4th ed.).. New York.
-
Doporučená:
Jarošová, E. a kol. (2001). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha.
-
Doporučená:
Belbin, M. (2012). Týmové role v práci. Praha.
-
Doporučená:
PLAMÍNEK, J. (2005). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha.
-
Doporučená:
Covey, S. R. (2009). Vedení založené na principech.. Praha.
-
Doporučená:
Jay, R., Templar, R. (2006). Velká kniha manažerských dovedností. Praha.
-
Doporučená:
COVEY, S. R. (2010). 7 návyků skutečně efektivních lidí.. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Semestrální práce
|
30
|
Účast na výuce
|
25
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Bez omezení. |
Získané způsobilosti |
- Definuje disciplínu manažerské psychologie.
- Vysvětlí hlavní teorie manažerské psychologie, styly řízení a typologie.
- Definuje manažerskou činnost a způsoby ovlivňování zaměstnanců z pohledu manažerské psychologie.
- Analyzuje styly řízení na základě pozorování a rozboru mluvených a psaných pramenů.
- Řeší konkretizované požadavky manažerského poradenství v oblasti řízení a vedení lidí, skupin, týmů i organizací.
- Provádí cílené intervence podporující výsledky manažera při řízení a vedení lidí, skupin, týmů i organizací.
- Vzdělává manažery v principech psychologické práce v každodenní manažerské praxi.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Systematické pozorování studenta
|
|
|
|