|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / EM1D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
EM1D
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Experimentální metoda 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/DEM1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
PCH/DEM2, PCH/EM2D
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Experimentální metoda 1
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy experimentální výzkumné metody, jejími odlišnostmi od jiných výzkumných metod, s historickým vývojem použití experimentu v psychologii a představit pomocí ukázek současných experimentálních výzkumů v současné době užívané postupy a způsoby prezentace. Součástí výuky jsou i praktická cvičení v malých skupinách, kde si studenti vyberou a rozplánují svůj námět na vlastní experimentální cvičení, které je praktickým a hodnoceným výstupem v rámci zkoušky z navazujícího předmětu EM2K.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti mají v rámci EXP1 za úkol navrhnout vlastní experiment (min. dvě A4) s těmito podmínkami:
- musí to být skutečně experiment popřípadě kvaziexperiment (viz metodologická literatura)
- musí se týkat psychologie
- musí se jednat o vlastní práci (inspirace a opakovaní již provedených exp. je možné).
Studenti mají možnost prácovat ve dvojicích (u některých experimentů i ve trojicích). Jedná se o experimentální cvičení a není proto například nutné získávat velký počet účastníků či zpracovávat data statistickými testy. Pro udělení zápočtu je podmínkou účast na cvičeních a návrh experimentu.
|
Obsah
|
Vymezení oboru experimentální psychologie: definice; základní předpoklady.
Historický přehled: kořeny experimentální psychologie; zakladatelé, zdroje inspirace.
Reakční čas: základní proměnná, druhy experimentů: laboratorní a terénní experiment.
Proměnné: dělení proměnných podle schématu S-O-R; závislé proměnná a nezávisle proměnná.
Zdroje zkreslení: v pokusné osobě, v experimentální situaci, vnější okolnosti.
Kontrola v experimentálním výzkumu: stabilizace a zkonstantnění, použití kontrolní skupiny
Základní designy exp. výzkumu
Praktické ukázky: prezentace současného experimentálního výzkumu v psychologii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Hoskovec, J. Tajemství experimentální psychologie. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Maxwell, S.E., Delaney, H.D. Designing experiments and analyzing data. London, 2004.
-
Doporučená:
Coolican, H. Research Methods and Statistics in Psychology. London, 1999.
-
Doporučená:
Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Cumminsová, D. Záhady experimentální psychologie. Praha, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Semestrální práce
|
30
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět EM1K je povinným předmětem kategie A a podmínkou pro jeho absolvování je absolvování předmětů ZM1K, ZM2K a KMK. EM1K je zároveň podmínkou pro navazující EM2K. |
Získané způsobilosti |
Znalosti (Student ?):
1. Je obeznámen s historickým vývojem experimentální metody v psychologii
2. Rozumí principům experimentu a kvaziexperimentu jakožto nástrojům pro zjišťování kauzálních vztahů mezi proměnnými.
3. Zná typické zdroje zkreslení v pokusných osobách, experimentální situaci i vnějších podmínkách.
Dovednosti (Student?):
1. Navrhuje jednoduchý experimentální výzkumný projekt na volné téma z oboru psychologie.
2. Operacionalizuje klíčové, tj. nezávislé i závisle proměnné v konkrétním experimentu.
3. Naplánuje efektivní způsoby řešení kontroly nežádoucích proměnných a rušivých vlivů v konkrétní experimentální situaci
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Projekce (statická, dynamická)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|