|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / DUNPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
DUNPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do neuropsychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/UNPSD
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty se základy stavby a zejména funkce nervového systému člověka. Hlavní důraz je kladen na pochopení principů funkce nervového systému od úrovně nervových buněk až po úroveň mozku jako nejvyššího nervového ústředí. Studenti psychologie jsou seznámeni také s návazností oboru na klinickou praxi (např. v oblasti psychiatrických a neurologických poruch, možnosti ovlivnění mozku atd.). Vše včetně základního latinského názvosloví, které bude vyžadováno u zkoušky a do budoucna poskytne orientaci v odborné literatuře, lékařských zprávách atd.
|
Požadavky na studenta
|
účast na výuce, písemná práce (specifikace během výuky), ústní zkouška
|
Obsah
|
Předmět seznamuje se základními poznatky o stavbě a funkci lidského nervového systému. Jsou přednesena témata stavby a funkce jednotlivých neuronů, princip přenosu informací v neuronech a mezi nimi. Jsou zmíněny možnosti vyšetření a ovlivnění funkce neuronů. Podstatná část je věnována stavbě a funkci lidského mozku jako hmotného nositele psyche. Předmět tak poskytuje bazální poznatky, které studenti dále uplatní v předmětech jako psychopatologie, neuropsychologie, neurofyziologie, klinická psychologie, psychodiagnostika apod.
Základní okruhy:
Neuron - stavba, funkce, membránové děje.
Vedení vzruchu neuronem, akční, generátorový a klidový membránový potenciál.
Synapse - stavba a funkce.
Mediátory - typy, funkce, cesty přenosu informací mezi neurony.
Podpůrné buňky - glie.
Obaly mozku a míchy.
Mozkomíšní mok.
Cévní zásobení mozku a míchy.
Páteřní mícha - stavba, funkce.
Mozkový kmen - stavba, funkce.
Mozeček - stavba, funkce.
Mezimozek - stavba, funkce.
Koncový mozek - stavba, členění, centra.
Limbický systém - stavba, funkce.
Bazální ganglia - stavba, funkce.
Hlavové nervy.
Autonomní nervový systém.
Biorytmy.
Bdění a spánek, poruchy spánku.
Řízení motoriky.
Senzorické funkce.
Ústrojí zrakové.
Ústrojí sluchové.
Orgány polohy a pohybu.
Chemoreceptory - čich a chuť.
Propriocepce a kožní čití.
Integrační funkce centrálního nervového systému.
Komplexní přístup k člověku v kontextu mozkových funkcí.
Vývoj mozku, růstové faktory, vznik, zánik a migrace neuronů.
Neurofyziologické aspekty psychických poruch (deprese, schizofrenie, demence aj.).
Možnosti ovlivnění mozku biologickými prostředky (psychofarmaka, elektrokonvulze aj.).
Mozek a stres - řízení a fáze stresové reakce, vliv stresu na mozkové funkce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Orel, M. Neurony a jejich svět. Praha.
-
Doporučená:
Orel M. a kol. Člověk, jeho mozek a svět. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
100
|
Semestrální práce
|
5
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
zájem, bez jiných požadavků |
Získané způsobilosti |
Studenti získají znalosti o lidském těle, konkrétně o stavbě a funkci nervového systému. Studenti by měli rozumět základům činnosti nervových buněk, synaptického přenosu informací, měli by získat základní poznatky v oblasti stavby a funkce lidského mozku, nervového systému a smyslů.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|