|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / 92AP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
92AP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Klinická psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
24
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Okruhy ke zkoušce z klinické psychologie pro studenty doktorského studijního programu.
Okruhy platí pro dílčí i závěrečnou zkoušku. Tématem první dílčí zkoušky jsou dva okruhy, při závěrečné státní doktorské zkoušce se zkouší zbývající okruh.
Prohloubit znalosti studentů doktorandského studia v jednotlivých podoborech klinické psychologie. Důraz je kladen na kvalitní orientaci studenta v oblasti psychopatologie, psychologie zdraví a nemoci a dětské klinické psychologie v souladu s aktuálními poznatky v těchto oborech. Další oblasti klinické psychologie - psychodiagnostika a psychoterapie - jsou náplní samostatných předmětů.
a) Psychopatologie (MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.)
Příčiny duševních poruch. Symptomatologie a syndromologie duševních poruch. Poruchy dílčích psychických funkcí (s důrazem na poruchy vědomí, vnímání, emotivity, myšlení, paměti, osobnosti, vůle a psychomotoriky). Soudobé užívané diagnostické systémy (MKN-10 a DSM-5), vzájemné rozdíly, multiaxiální pojetí diagnostiky. Diagnostická kritéria jednotlivých duševních poruch. Akutní stavy v psychiatrii. Systém soudobé péče o duševně nemocné. Možnosti biologické léčby duševních chorob, úskalí a limity biologické léčby. Psychofarmakologie, rozdělení psychofarmak, žádoucí a nežádoucí účinky a indikace jednotlivých lékových skupin.
b) Psychologie zdraví a nemoci (Mgr. Martin Kupka, Ph.D.)
Psychosomatické koncepce, psychosomatické poruchy v jednotlivých oborech lékařství, teoretické koncepty zdraví a nemoci, ochranné faktory zdraví, problematika akutní a chronické nemoci, problematika postižení, handicapu, bolesti, stárnutí a umírání. Koncepce alexithymie, problematika civilizačních onemocnění, zvládání stresu, otázky prevence.
c) Dětská klinická psychologie (PhDr. Leona Jochmannová)
Etapy vývoje dítěte, jejich specifika z hlediska klinické praxe. Poruchy psychického vývoje v dětském věku a dospívání, zásadní změny v klasifikaci DSM-5 a ICD-11 oproti MKN-10. Dítě s postižením a jeho rodina. Děti chronicky nemocné. Dítě a bolest. Problematika traumatu u dětí, vývojové a komplexní trauma. Význam attachmentu, psychické potřeby dítěte a důsledky jejich deprivace. Náhradní rodinná péče (s důrazem na jednotlivé formy pěstounské péče).
|
Požadavky na studenta
|
1) Studium jednotlivých témat klinické psychologie dle sylabu.
2) Účast na přednáškách k vybraným tématům.
3) Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Okruhy ke zkoušce z klinické psychologie pro studenty doktorského studijního programu.
Okruhy platí pro dílčí i závěrečnou zkoušku. Tématem první dílčí zkoušky jsou dva okruhy, při závěrečné státní doktorské zkoušce se zkouší zbývající okruh.1) Studium jednotlivých témat klinické psychologie dle sylabu.
2) Účast na přednáškách k vybraným tématům.
3) Ústní zkouška.
Přednášky k vybraným tématům DSP Klinická psychologie, LS 2023/2024:
Pokud není uvedeno jinak, výuka se bude konat v pracovně jednotlivých přednášejících.
a) Psychopatologie (MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.) pracovna 3.19.
Termín: 12.2.2024 od 12:30 - 15:00 hod.
Téma: Akutní stavy v psychopatologii
b) Psychologie zdraví a nemoci (Mgr. Martin Kupka, Ph.D.) pracovna č. 3.20
Termín: 23.4.2024. od 17:00 -19:00 hod.
Téma: Umírání, truchlení (obtížné - normální), hospicová péče, eutanazie, sebevražda, význam smrti pro psychoterapii a psychopatologii
e) Dětská klinická psychologie (PhDr. Leona Jochmannová, Ph.D.) učebna 203
Termín: 19.3.2024. od 10:00 do 12:30 hod.
Téma: Trauma a jeho následky u dětí - kategorie, symptomy.
Komisionální zkouška z Klinické psychologie: termín bude stanoven 6.5.2024 od 8:30...pracovna doc. Procházky č.3.09 )
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Leona Jochmannová, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Kupka, Ph.D. (100%),
MUDr. PhDr. Miroslav Orel, PhD. (100%),
doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Heretik, A., Heretik, A. jr. a kol. (2007). Klinická psychológia. Nové zámky: Psychoprof.
-
Základní:
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada..
-
Základní:
Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál..
-
Základní:
DSM-5. DSM-5.
-
Základní:
Kulišťák, P. a kol. (2017). Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Karolinum.
-
Základní:
Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál..
-
Základní:
MKN-10. MKN-10.
-
Základní:
Sobotková, I., Očenášková, V. (2013). Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: UP..
-
Základní:
Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2004). Psychiatrie. Praha: Tigis..
-
Základní:
Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál..
-
Základní:
Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál..
-
Základní:
Matějček, Z. (2007). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H&H..
-
Základní:
Orel, M. a kol. (2016). Psychopatologie. Nauka o nemocech duše. Praha: Grada..
-
Základní:
Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada..
-
Základní:
Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. 3. vyd. Praha: Galén..
-
Základní:
Baštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál..
-
Základní:
Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. 5. vyd. Praha: Portál..
-
Rozšiřující:
Capuzzi, D., & Stauffer, M. D. (2016). Counseling and psychotherapy: Theories and interventions. John Wiley & Sons..
-
Rozšiřující:
Heben, N., & Milberg, W. (2009). Essentials of neuropsychological assessment. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons..
-
Rozšiřující:
Svoboda, M., ed. (2006). Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál..
-
Rozšiřující:
Papežová, H. (2010). Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada..
-
Rozšiřující:
Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada..
-
Doporučená:
Smolík, P. (2002). Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf..
-
Doporučená:
Lezak, M. D. et al. (2012). Neuropsychological assessment. (5th ed.) New York: Oxford University Press..
-
Doporučená:
Grawe, K. (2017). Neuropsychotherapy: How the neurosciences inform effective psychotherapy. New York: Routledge..
-
Doporučená:
Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál..
-
Doporučená:
Cozolino, L. (2017). The neuroscience of psychotherapy: Healing the social brain. WW Norton & Company..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
125
|
Domácí příprava na výuku
|
100
|
Účast na výuce
|
25
|
Celkem
|
250
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Ukončené Mgr. studium psychologie.
Student doktorského studia. |
Získané způsobilosti |
- Student se umí kvalitně orientovat v systému klasifikace duševních poruch.
- Student umí kvalitně srovnat klasifikační systémy MKN-10 a DSM-IV.
- Student umí kvalitně popsat a vysvětlit principy psychodiagnostických metod ROR, TAT, MMPI-II, WAIS-III a dalších relevantních metod. Orientuje se v jejich škálách, zná jejich vzájemné vztahy ve vztahu k psychopatologii. Rozumí jejich psychometrickým principům.
- Student se dokáže orientovat v problematice integrace dat z klinicko-psychologického vyšetření. Zná limity jednotlivých metod (anamnéza, rozhovor, projektivní techniky, dotazníky).
- Student prohloubí své znalosti v oblasti psychoterapeutických směrů se zaměřením na metody psychoterapie.
- Student se bude orientovat v problematice výzkumu v psychoterapii. Umí navrhnout výzkumný projekt v psychoterapii. Má znalosti metodologické problematiky výzkumu v psychoterapii.
- Student získá prohlubující znalosti v oblasti psychologie zdraví a nemoci.
- Student se umí detailně orientovat v poruchách psychického vývoje a v problematice ohrožených dětí.
- Student rozumí etické problematice v dětské klinické psychologii a ve výzkumu.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|